De laatste Land Rover Defender is van de band gerold in de fabriek in Solihull. Land Rover kondigde tegelijkertijd een restauratieprogramma aan om klassieke exemplaren te behouden. Verder komt er een online platform waarop fans hun meest memorabele reis in een Land Rover Series of Defender kunnen delen. De ontwikkeling van de nieuwe Defender is de volgende uitdaging.

In de fabriek in Solihull zijn sinds 1948 meer dan twee miljoen Land Rover Series en Defenders gebouwd. De broers Spencer en Maurice Wilks ontwierpen de oorspronkelijke Land Rover voornamelijk voor gebruik op het platteland. Zij konden toen niet weten hoeveel impact hun ontwerp wereldwijd zou hebben.

In 1958 kwam de Series II, met een vernieuwd design en een sterkere motor. In 1966 waren in totaal al een half miljoen Land Rovers verkocht en de productie piekte met 56.000 auto’s in 1971. In de jaren zeventig was de Series III net zo’n succes als zijn voorganger. De auto die tot dan werd vernoemd naar zijn wielbasis en serienummer kreeg in 1990 een nieuwe naam: Defender.

Inmiddels maakten ook de Range Rover en de Discovery deel uit van het gamma van Land Rover. In 2015 werd de unieke “Defender 2.000.000” voor een recordbedrag van 550.000 euro verkocht. Toch bijzonder voor een auto waarvan het eerste exemplaar voor 450 pond werd verkocht tijdens zijn wereldpremière op de AutoRAI in Amsterdam. De hele wereldpers was destijds voor deze Britse creatie naar de hoofdstad gekomen.

1-Land-Rover-Celebration-Event

Jaguar Land Rover Heritage Restoration

Hoewel de laatste Defender van de band is gerold, blijft de auto behouden voor de toekomst dankzij Land Rovers Heritage Restoration-programma. ‘Land Rover Heritage biedt auto’s, onderhoud en onderdelen aan’, aldus Tim Hannig, Jaguar Land Rover Heritage Director. ‘Hierdoor verzekeren we ons ervan dat klassieke Land Rovers niet alleen onderdeel zijn van ons verleden, maar ook van onze toekomst.’ De gerestaureerde Land Rovers Series worden vanaf juli 2016 verkocht.

Online platform: avonturen delen

Via het nieuwe online platform “Defender Journeys” worden fans uitgenodigd om hun meest memorabele reis in een Land Rover Series of een Defender te delen. Met dit digitale scrapbook wil Land Rover zo veel mogelijk avontuurlijke reisverhalen verzamelen.

Toekomst

Nick Rogers, Group Engineering Director bij Jaguar Land Rover, voegt daaraan toe: ‘De Defender is een icoon en wereldwijd geliefd. De wereld is in de afgelopen 68 jaar drastisch veranderd, maar deze auto was een constante factor. Het ontwikkelen van een nieuwe Defender is onze volgende uitdaging. Daar kijken we erg naar uit.’

Feiten:

  • De originele Land Rover (Series I) had een 1,6-litermotor en slechts 37 kW (50 pk) vermogen.
  • Het kost 56 uur – en zo’n zevenduizend onderdelen – om een Defender te bouwen. Ter vergelijking: een Land Rover Discovery Sport bouwen duurt 48 uur.
  • Elke vier minuten rolde een nieuwe Defender van de band.
  • Beroemde eigenaren van een Land Rover: koningin Elizabeth II, Sir Winston Churchill en acteur Steve McQueen.
  • Er zijn talloze variaties op het basismodel, onder meer brandweerauto’s, kleine vrachtwagens, hoogwerkers en zelfs een amfibische Land Rover.
  • De Land Rover had een belangrijke rol in de film Born Free (1966) over Elsa de leeuwin. De Born Free Foundation en de oprichter, Virginia McKenna en haar zoon Will Travers, gebruiken nog steeds Defenders.
  • Twee onderdelen zaten ongewijzigd op alle Soft Top Series Land Rovers en Defenders sinds 1948: de motorkapbevestiging en de steun onder de bodemplaat.
  • Tim Bickerton (55) begon veertig jaar geleden als stagiair bij Land Rover en stapte zo in de voetsporen van zijn opa Charlie en vader Peter, die respectievelijk 35 en dertig jaar bij de fabriek werkten, beiden uiteindelijk als voorman. Dochter Jade (25) werkte ook in de fabriek voordat ze binnen JLR een andere functie kreeg. Vorig jaar werd Tims 23-jarige zoon Scott het vijfde familielid dat aan de Defender werkte.