Jaguar opent de orderboeken van de nieuwe F-TYPE SVR. De snelste en krachtigste F-TYPE ooit beleeft zijn wereldpremière begin maart op de Autosalon van Genève. Jaguar levert de F-TYPE SVR als Coupé en Convertible, voor prijzen vanaf respectievelijk € 199.750 en € 206.850. Door de komst van de SVR is het modellengamma van de F-TYPE veelzijdiger dan ooit. De Jaguar F-TYPE is al leverbaar vanaf € 94.650.
De nieuwe F-TYPE SVR is de eerste Jaguar die is ontwikkeld door de speciale afdeling Special Vehicle Operations (SVO) van Jaguar Land Rover. Hij is lichter (25 kilogram minder dan F-TYPE R AWD), wendbaarder, sneller en krachtiger. Dankzij vierwielaandrijving (AWD) staan de SVR Coupé en Convertible garant voor supercarprestaties onder alle weersomstandigheden. Het zijn de ideale sportwagens die de bestuurder trakteren op bergen rijplezier.
“De puurheid van de F-TYPE is uniek, maar met de nieuwe F-TYPE SVR kregen we de kans iets veel dramatischer te ontwerpen. Alle toegevoegde elementen dragen bij aan de verbeterde prestaties en uitstraling. Cutting-edge aerodynamica zijn altijd fundamenteel geweest voor Jaguar design. Zaken als de grotere luchtinlaten en de actieve achtervleugel zijn essentieel voor het dramatische design en het 320 km/u -potentieel van de F-TYPE SVR”, zegt Ian Callum, Director of Design bij Jaguar.
“Ons doel was om alles wat onze klanten waarderen aan de F-TYPE – de performance, de besturing, het geluid en het design – naar een hoger niveau te tillen. En dat is wat de nieuwe Jaguar F-TYPE SVR ook levert. Het is een onvervalste ‘all weather’ sportwagen. Met 575 pk, minder gewicht, een opgewaardeerd chassis en unieke kalibraties aan de transmissie en het AWD-systeem is het prestatiepotentieel optimaler te benutten. SVO heeft deze versie ontwikkeld voor de fervente liefhebber, maar het is een auto waarvan je het hele jaar door kunt genieten”, benadrukt John Edwards, Managing Director bij Jaguar Land Rover Special Operations.
Krachtigste V8 ooit
In de F-TYPE SVR gebruikt Jaguar de laatste evolutie van de 5,0-liter supercharged V8-motor. Door aangepaste motorkalibraties, die ook zijn toegepast in de op 250 stuks gelimiteerde F-TYPE Project 7, levert de achtcilinder 423 kW (575 pk) en 700 Nm. Ter verbetering van de koeling van motor en aandrijflijn beschikt de SVR over grotere luchtinlaten in de voorbumper, grotere luchtkoelers en hertekende luchtsleuven in de motorkap.
Snelle sprinter
De F-TYPE is al niet de langzaamste in het sportwagensegment, maar de F-TYPE SVR legt de lat nog hoger. Alles wat bijdraagt aan de performance en rijdynamiek is zorgvuldig geëvalueerd en geoptimaliseerd. Het resultaat is de snelste en krachtigste in serie gebouwde straatauto van Jaguar ooit. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt zowel voor de Coupé als Convertible slechts 3,7 seconden in beslag. De F-TYPE SVR Coupé haalt een topsnelheid van 322 km/u en de Convertible 314 km/u. Ondanks de performance en rijdynamiek blijven verbruik en uitstoot binnen de perken. De CO2-emissie bedraagt 269 g/km, gelijk aan dat van de Jaguar F-TYPE R.
Titanium uitlaatsysteem
Het nieuwe lichtgewicht titanium uitlaatsysteem van Inconel reduceert de tegendruk en verlaagt het voertuiggewicht met liefst 16 kg – een veel hogere gewichtsreductie dan tijdens de ontwikkeling werd beoogd. In vergelijking met het roestvrijstalen uitlaatsysteem van de F-TYPE kan het systeem van Inconel veel hogere temperaturen aan, waardoor Jaguar de uitlaatwanddikte kon halveren naar 0,6 mm. Het nieuwe uitlaatsysteem produceert een nog karaktervoller geluid, vooral als de actieve vlinderkleppen in de geluiddempers zijn geopend. De titanium kleppen openen al bij lage toerentallen, zodat het sportieve karakter van de F-TYPE SVR al vroeg wordt benadrukt. De vier uitlaatpijpen zijn voorzien van een subtiele, stijlvolle SVR-inscriptie.
Extra brede banden
Om de capaciteiten van de V8-motor volledig te benutten, heeft Jaguar de achttraps Quickshift transmissie opnieuw gekalibreerd. In combinatie met de extra grip – verkregen door de montage van de bredere en speciaal ontwikkelde 265/35/ZR20-vóór- en 305/30/ZR20-achterbanden (10 mm breder dan de F-TYPE R) – en een geoptimaliseerd ‘Intelligent Driveline Dynamics’-systeem (IDD), beschikt de F-TYPE SVR over sprintcapaciteiten van ongekend niveau.
Achterwielaandrijf-karakter behouden
Door aanpassingen aan het IDD-systeem en verfijningen aan het achterste elektronisch aangestuurde actieve differentieel (EAD) wordt het koppel tussen de voor- en achteras en de achterwielen onderling optimaal verdeeld. In combinatie met een unieke afstelling van ‘Dynamic Stability Control’ (DSC) zorgt dat voor uitstekende tractie en rijdynamiek onder alle omstandigheden. En dat allemaal terwijl het typische achterwielaandrijf-karakter en de rijdynamiek behouden blijft. De liefhebber kan met behulp van de Dynamic-modus de capaciteiten van de F-TYPE SVR volledig ontdekken. Zeker wanneer de bestuurder de TracDSC-modus inschakelt of DSC volledig uitschakelt.
Stijver chassis en gewichtsbesparing
SVO heeft ook het onderstel van de Jaguar F-TYPE SVR onder de loep genomen. Alle aanpassingen verbeteren de stuurprecisie, wendbaarheid en controle aanzienlijk. Het rijcomfort blijft behouden, zodat de auto ook perfect als daily driver ingezet kan worden. De aluminium dubbele wishbone-wielophanging vóór en achter en de state-of-the-art ‘Electric Power-Assisted Steering’ (EPAS) vormde voor SVO de perfecte basis om de rijdynamiek verder te verbeteren.
Het compleet nieuwe, achterste fusee is gemaakt van aluminium en biedt meer stuurgevoel en optimaal contact tussen de band en het wegdek. De diameter van de anti-roll bar vóór is iets gereduceerd en zorgt in samenwerking met herschreven dempercontrolesoftware en een unieke afstelling van het ‘Torque Vectoring’ systeem voor meer remcontrole en vermindering van onderstuur, zélfs bij hogere bochtsnelheden.
Comfortabel en sportief
De aanpassingen aan de hardware en software zorgen ervoor dat het potentieel van het onderstel volledig wordt benut. De anti-roll bar achter is dikker, de kleppen in het continu-variabele dempersysteem zijn aangepast en de software, het hart van Jaguars ‘Adaptive Dynamics’-systeem, is opnieuw gekalibreerd. Het effect is dat de F-TYPE SVR bij lagere snelheden comfortabel rijdt en tegelijk stabiel bij hogere snelheden.
Koolstof keramische remschijven
Jaguar voorziet de F-TYPE SVR standaard van het Super Performance-remsysteem met 380 mm remschijven vóór en 376 mm achter. Optioneel zijn de ‘Carbon Ceramic Matrix’ remschijven (CCM) met een nog grotere diameter: 398 mm vóór en 380 mm achter. Het remsysteem reduceert het wagengewicht met 21 kg, biedt ongekende remprestaties en is fadebestendig. Ongeacht het aantal remacties; het remgevoel blijft te allen tijde intact.
Lichtgewicht wielen
De speciale 20-inch wielen besparen in totaal 13,8 kg – opnieuw meer gewichtsbesparing dan beoogd – en dragen bij aan de koeling van de reminstallatie dankzij de slimme vormgeving. Jaguar levert exclusief voor de F-TYPE SVR unieke Coriolis-wielen in de kleuren Satin Technical Grey of Gloss Black. Voor de versies met het CCM-remsysteem levert Jaguar Maelstrom-wielen met een Satin Black gepolijste afwerking.
Uitschuifbare achterspoiler
Het lagere wagengewicht van 50 kg met opties als de Carbon Ceramic Matrix remschijven en carbon dakpaneel, draagt direct bij aan de verbetering van het weggedrag. Een uitschuifbare achterspoiler optimaliseert de aerodynamica. Met ingeschakelde Normal-modus schuift de achterspoiler van de Convertible omhoog bij 96 km/h (Coupé: 112 km/h). In de Dynamic-modus schuift de spoiler automatisch omhoog. SVO ontwikkelde ook een speciale voorbumper met bredere zijstukken, zijschermen met speciale luchtopeningen en een vlakke onderplaat. Ter aanvulling van de carbon achtervleugel levert Jaguar ook een carbon dakpaneel en het Exterior Carbon Fibre Pack, bestaande uit onder meer zijspiegelkappen, speciale motorkaplouvres en luchtroosters in de zijschermen.
Grotere schakelflippers
In het interieur van de F-TYPE SVR overheerst luxe en sportiviteit. Jaguar plaatst met Jet Black leder beklede 14-voudig verstelbare SVR Performance stoelen met Lozenge Quilt-patroon, contrasterende stiksels en SVR-logo. Ook zijn de bekledingskleuren Siena Tan (lichtbruin) of Red beschikbaar. Klanten die een van deze kleuren bestellen, krijgen standaard een volledig met leder afgewerkt instrumentenpaneel. Het met Jet Black leder beklede SVR-stuurwiel (optioneel leverbaar met suèdestof) beschikt over zwarte stuurspaken en contrasterend stiksel. Jaguar levert vier kleuren. De geanodiseerde aluminium schakelpeddels zijn groter dan in andere F-TYPE-modellen. Het typische op de bestuurder georiënteerde dashboard wordt in de SVR afgewerkt met suèdebekleding op het instrumentencluster en de middenconsole.
Slimme infotainmentsystemen
De InControl Touch en InControl Touch Plus infotainmentsystemen bestaan uit een 8-inch touchscreen, intuïtieve user interfaces en stijlvolle en heldere 3D map displays. InControl Touch beschikt over een 380W Meridian-geluidsinstallatie. Voor InControl Touch Plus levert Jaguar een 770W Meridian surround sound. De InControl-infotainmentsystemen zijn zoals gewoonlijk compatibel met InControl Apps voor smartphones.
Koppeling met Apple Watch
Nieuw is de koppeling van InControl Touch met de Apple Watch. Met behulp van dit horloge kan de eigenaar op afstand de auto ont- of vergrendelen, het brandstofniveau en de kilometerstand controleren en de locatie van de auto bekijken. Ook is het mogelijk de F-TYPE SVR op afstand te starten zodat het klimaatcontrolesysteem het interieur alvast verwarmd voordat de bestuurder vertrekt.
F-TYPE programma veelzijdiger dan ooit
Met de komst van de F-TYPE SVR Coupé en F-TYPE SVR Convertible is het F-TYPE-programma veelzijdiger dan ooit. De F-TYPE Coupé met 340 pk sterke V6 is al leverbaar vanaf € 94.650 en vanaf € 101.750 voor de Convertible. De F-TYPE SVR Coupé is er vanaf € 199.750, terwijl de F-TYPE SVR Convertible voor minimaal € 206.850 in de boeken staat. Jaguar levert de F-TYPE met drie jaar garantie, drie jaar gratis regulier onderhoud en drie jaar Jaguar Assistance, zonder bijkomende kosten. De levering van de F-TYPE SVR in Nederland start deze zomer.