De nieuwe Mercedes-AMG C 63 Cabriolet combineert een intens open-air gevoel met de AMG-V8-motor voor een opwindende performance-ervaring. De in Affalterbach ontwikkelde biturbomotor is beschikbaar in twee vermogensvarianten – 350 kW/476 pk en 375 kW/510 pk – en levert prestaties op sportwagenniveau. Brede wielkasten voor en achter, de grote spoorbreedte en grote wielen onderstrepen de krachtige looks. De sportieve langs- en dwarsdynamiek is onder meer te danken aan het geavanceerde AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping, een achterassperdifferentieel en dynamische motorsteunen.
Liefhebbers van prestaties profiteren met de Mercedes-AMG C-Klasse modellen van het grootste aanbod in dit segment. De modelserie bestaat nu uit in totaal twaalf varianten als Limousine, Estate, Coupé en Cabriolet, met keuze uit de V6-biturbomotor en vierwielaandrijving of de V8-biturbo in twee vermogensversies, met achterwielaandrijving en een achterassperdifferentieel.
Diepgaande knowhow uit de autosport en de passie van de engineers, designers en product managers van AMG staan aan de basis van een emotionele rijervaring met deze nieuwe performancecabriolet. Hij beleeft zijn wereldprimeur op de New York International Auto Show. De marktintroductie volgt in augustus 2016.
Uniek aanbod in het segment met V8-biturbomotor
In zijn segment is de nieuwe C 63 Cabriolet in alle opzichten bijzonder, aangezien hij het enige model in het segment is met een achtcilinder biturbomotor. Mercedes-AMG bedient daarmee klanten die een combinatie van een bevlogen, onmiskenbare motorsound en koppelsterke prestaties verlangen. Bovendien krijgt de bestuurder ongeëvenaarde rijprestaties voorgeschoteld. De C 63 S Cabriolet accelereert in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/h, de C 63 Cabriolet heeft daar 4,2 seconden voor nodig. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/ h (AMG Driver’s Package: 280 km/ h).
Nieuwe V8-biturbo nauw verwant aan Mercedes-AMG GT-motor
De 4,0-liter achtcilinder biturbomotor wordt al toegepast in de Mercedes-AMG C 63 Limousine, Estate en Coupé. In combinatie met dry-sump smering ligt hij ook in de Mercedes-AMG GT. Kenmerkende eigenschap: de twee turboladers zijn niet aan de buitenkant, maar tussen de cilinderbanken in V-opstelling gemonteerd. Specialisten noemen deze constructie ‘hot inside V’. De belangrijkste voordelen van deze constructie zijn de compacte bouwwijze van de motor, de optimale respons en de lage uitlaatgasemissies. Een specialist assembleert de motor met de hand in de motorenfabriek in Affalterbach volgens het ‘one man one engine’ principe.
Uitlaat met kleptechnologie voor variabele motorsound
De typische V8-motorsound was eveneens een belangrijk doel. Een modelspecifieke uitlaat met kleptechnologie is standaard. Het systeem wordt automatisch kenveldgestuurd geregeld via de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s, het vermogen dat door de bestuurder wordt aangesproken en het toerental. Het motorgeluid loopt uiteen van bescheiden en geschikt voor lange afstanden tot pittig en emotioneel. Optioneel is de Performance-uitlaat leverbaar, met de mogelijkheid het geluid aan te passen via een druk op een knop. Beide uitlaten zijn zo ontworpen dat de uitlaatsound te allen tijde voldoet aan de normen, ongeacht de stand van de klep in de uitlaat.
Sneller schakelen met de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sporttransmissie
De transmissie speelt een belangrijke rol in het directe en sportieve karakter van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 Cabriolet. De AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sporttransmissie overtuigt door zijn speciaal voor dit model ontwikkelde dynamiek en hoge variabiliteit. Ongeacht of de transmissie automatisch schakelt of op commando van de bestuurder via de stuurschakelpaddles, geschiedt het op- en terugschakelen aanmerkelijk sneller vergeleken met het voorgaande model. Deze vergrote spontaniteit werd mogelijk door een nog sportievere set-up van de motor- en transmissieaansturing.
Modeloverzicht:
* Rijklaar (brandstoftank 90% vol, met bestuurder (68 kg) en bagage (7 kg));
** Elektronisch begrensd; met AMG Driver’s Pakket 280 km/h