Flinke metamorfose

Voor wie zijn Mini hatchback ontgroeit is en zoekt naar een ruimere variant met hetzelfde DNA, staat de gloednieuwe Clubman nu in de showroom. Hij groeide ten opzichte van zijn voorganger en kreeg een flinke metamorfose, met als resultaat een fraaie lifestyle stationcar. Pure Luxe mocht op pad met de dikste variant: de Cooper S met 192 pk en automaat. 

IMG_4029

Op een hoger niveau

De importeur ging flink los op de optielijst, want werkelijk alle luxe vind je in deze testauto. De fraaie champagnekleurig-lak geeft de nieuwe Clubman een bijzondere uitstraling, waarbij de zwarte wielen en dak het geheel afmaken. Zoals iedere Cooper S heeft ook deze Clubman twee uitlaten, alleen aan weerszijden van de achterkant. Dit in tegenstelling tot de hatchback, die ze traditioneel in het midden van de achterbumper heeft. De afwerking staat op een nog hoger niveau, het interieur voelt stevig en degelijk aan. Daarnaast zijn er mooie materialen gebruikt en geeft het totaalplaatje je een bijzonder gevoel. Doordat deze testauto van haast alle opties voorzien is, kom je helemaal niets te kort. Via het multimediasysteem geniet je van alle connectiviteit. Deze is gekoppeld aan het fantastische Harman Kardon-geluidssysteem, waarmee je extra lekker van al je favoriete nummers kunt genieten.

IMG_4054

Een grote jongen

De twee achterdeurtjes zijn ook weer in het nieuwe ontwerp meegenomen en zorgen voor de herkenbare uitstraling van de Clubman, ook al veranderde de nieuwe flink. Naast veel C-segment stationcars van een aantal jaar geleden is de nieuwe Mini een grote jongen. Met zijn 4.25 meter is hij ruim 25 centimeter langer dan zijn voorganger, daarnaast groeide ‘ie ook nog 12 centimeter in de breedte. Je hebt hier vooral als bestuurder of passagier veel voordeel van, je zit een stuk ruimer en door de volwaardige achterdeuren is de achterbank veel beter bereikbaar. Dit is ook ideaal voor moeders van jonge kinderen, je zet je kroost een stuk makkelijker in de gordels. Ook laad je de kinderwagen of vakantiebagage een stuk eenvoudiger in, de kofferruimte groeide met 100 liter naar 360 liter.

IMG_4044

Feestje om in te rijden

Rijden in een Cooper S is altijd een feestje, de glimlach die ‘ie je geeft is moeilijk te onderdrukken. De sportstoelen zitten fantastisch en zorgen in combinatie met de lage zitpositie voor een fijne zit. Als je even geen zin hebt om als een kart door de stad te scheuren, kun je in de eco-stand ook comfortabel cruisen. Hier draagt de fijne achttraps-automaat zijn steentje aan bij, die helemaal tot zijn recht komt met de optionele adaptieve cruise control. Hij kijkt namelijk tot stilstand met je mee, waardoor je ook in stads- of fileverkeer wat ontspannener op pad bent. De bak blijkt ook goed afgestemd op een aardig potje scheuren, hij schakelt namelijk bloedsnel. Je kunt ervoor kiezen om te flipperen of ‘m in sportstand te laten staan, beide standen stellen niet teleur. Zet je de ring om de pook in ‘Sport’, geeft de Mini al aan dat je voor ’t maximale ‘Go-Kart’-gevoel kiest en alles op sportief rijden wordt afgestemd. Je glimlach valt dan écht niet meer te onderdrukken en de Mini brult en ploft er lekker op los. Hoe warmer de motortemperatuur wordt, hoe harder de knallen uit de uitlaten de omgeving opwekken. Daarnaast stuurt ook deze Mini Clubman lekker sportief: direct en met veel gevoel.

IMG_4009

Hij sprint volgens de folder in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/u, wat de Clubman S een vlotte auto maakt. Ondanks de vermogenstoename van 8 pk en 20 Nm koppel werd de nieuwe ook 160 kg zwaarder, gelukkig zorgt de nieuwe achttraps-automaat voor de snellere sprint en vooral een gunstiger verbruik. Met de nieuwe rijd je probleemloos 1 op 14, wat bij de vorige haast onmogelijk was.

IMG_4019

 

Zet ‘m maar voor de deur!

De nieuwe Mini Clubman is een fantastische auto die op alle punten naar een hoger niveau is getild. Hij voelt meer aan als een ‘echte’ auto die het speelse DNA heeft behouden, want minder leuk is deze nieuwe Mini zeker niet geworden. Wil je ‘m zoals de testauto uitrusten, dan moet je wel flink in de buidel tasten. Hij kost zoals wij ‘m reden namelijk een slordige 52.000 euro. Je krijgt dan wel een auto die iedere kilometer een grote glimlach op je gezicht bezorgd, en daarnaast ook nog eens praktisch(er) is. MrWheels is overtuigd, zet er maar een voor de deur!

Tekst: Gregory Weller (MrWheels.nl)

Fotografie: Jeroen Hanselman

IMG_4037