Dat je BMW X5 een viercilinder onder de kap heeft liggen, hoef je tegenwoordig helemaal niet meer onder stoelen of banken te schuiven. De nieuwe xDrive40e combineert een tweeliter benzinemotor met een elektromotor, waardoor je het totaalvermogen van 313 pk trots op de vrijdagmiddagborrel kunt noemen. Het voordeel is dat je deze hybride met de stekker kunt inpluggen, waardoor je volgens de fabriek 31 kilometer emissievrij kunt rijden. Daarnaast profiteer je ook nog van 21 procent bijtelling in 2016, wat deze stekker-X5 voor de zakelijke rijder interessant maakt.

IMG_4174

Geen eco-uitstraling

Een eco-uitstraling heeft deze test X5 zeker niet, want de met M-pakket aangeklede SUV ziet er dik uit. Je wordt dus niet beperkt in je optiemogelijkheden, waardoor je ook deze xDrive40e helemaal persoonlijk kunt aankleden. Je herkent deze uitvoering alleen aan het extra laadklepje in het voorscherm, enig nadeel is dat ‘ie voor Nederland aan de verkeerde zijde zit. Met laden tijdens fileparkeren was de rechterzijde een stuk handiger geweest, al was het maar omdat het klepje flink uitsteekt.

IMG_4193

Binnenin kom je niets te kort, het fraaie donkerrode leer contrasteert mooi met de witte buitenzijde. Het afwerkingsniveau is bijzonder hoog, evenals het prachtige materiaalgebruik. Daarnaast sieren diverse speakers van het Bang & Olufsen Soundsysteem (3.694 euro meerprijs) het interieur, met de mooiste centraal op het dashboard. Een absolute aanrader voor deze meerprijs. Het optionele lederen dashboard maakt het geheel in combinatie met de houtinleg af. De stoelen zitten fantastisch en zijn uitgebreid (elektrisch) verstelbaar, waardoor iedereen een perfecte zitpositie kan vinden. Daarnaast biedt het ruime interieur veel plaats voor vijf inzittenden, helaas is de optionele derde-zitrij op de PHEV niet leverbaar. Dit komt door het accupakket dat onder de bagageruimte is geplaatst, je levert hiernaast nog 150 liter laadruimte in. Gelukkig is de overgebleven 500 liter ruimschoots voldoende om flink wat (vakantie-) bagage mee te slepen.

IMG_4251

BMW’s iDrive blijft één van de beste multimediasystemen, dat wordt in deze X5 wel weer bewezen. Naast alle communicatie- en audio-opties kun je op het grote scherm ook alle rijstanden voor elektrisch rijden raadplegen. Zo kun je precies zien welke motor de auto aandrijft, wat je verbruiken zijn en of de auto bijlaadt. Een handige andere functie is dat je met het navigatiesysteem niet alleen naar de dichtstbijzijnde tankstations kunt zoeken, maar ook naar laadpalen. Ideaal als je accu leeg is en je in de buurt wilt bijladen.

IMG_4255

Karakter van een dikke dieselmotor

De typeaanduiding ‘40’ lijkt in de eerste instantie misplaatst, aangezien je normaliter een dikke zescilinder diesel- of benzinemotor met die aanduiding krijgt. Na de eerste kilometers ben ik volledig overtuigd, het samenspel van de benzine- en elektromotor is ontzettend goed. Zo goed, dat ‘ie absoluut het typeplaatje met ’40’ mag dragen. De combinatie van beide motoren geven de 2.205 kg zware X5 een laagtoerig karakter van een dikke dieselmotor, waardoor je nooit het idee hebt met een zware auto op pad te zijn. De achttrapsautomaat schakelt razendsnel en vloeiend, zonder dat je daar iets van merkt. De aandrijflijn van deze BMW is aanzienlijk verfijnder dan die van z’n grote concurrent die wij eerder reden: de Volvo XC90 T8.

IMG_4224

Ondanks dat ‘ie 200 kg meer gewicht mee moet slepen, doet dit niet af aan zijn fantastische rijeigenschappen. Ook als PHEV is hij de benchmark in zijn segment, hij stuurt communicatief, voelt lichtvoetig aan en is comfortabel. Daarnaast helt ‘ie in bochten weinig over en heb je het gevoel met een hoge stationcar op pad te zijn, met de voordelen – zoals de hoge zitpositie – van een SUV.

IMG_4233

Binnen 3 uur laad je de accu’s volledig vol en kun je in de praktijk zo’n 25 kilometer volledig elektrisch rijden. Het is een bijzondere gewaarwording als je met zo’n grote X5 alleen op de elektromotor rijdt, je verwacht namelijk een sportief motorgeluid. De viercilinder benzinemotor klinkt overigens nog best sportief, zodat je niet het idee hebt dat er een klein torretje in het vooronder ligt. Het verbruik is ontzettend afhankelijk van het aantal keren dat je laadt, MrWheels reed met veel laden en stadsverkeer gemiddeld 1 op 14,7. Dat is niet alleen voor de zakelijke rijder aantrekkelijk, maar ook voor de particulier. Deze xDrive40e is namelijk de nieuwe instap-benzineversie, die met een vanafprijs van 81.000 euro ruim 7 mille goedkoper dan de xDrive35i.

IMG_4223

Nieuwe maatstaf

De nieuwe BMW X5 PHEV is een van de beste plug-in hybrides die ik heb gereden, hij onderscheidt zich door zijn verfijning, verbruik en rijeigenschappen. BMW zet hiermee een nieuwe maatstaf op plug-in gebied en belooft een goede voorbode op de nieuwe 330e en 225xe Active Tourer. Kleed je ‘m aan met een mooi M-pakket en het prachtige lndividual leder, kun je overal milieuverantwoord voor komen rijden zonder dat je jezelf hoeft te schamen. De X5 xDrive40e combineert alles wat je op hoog niveau in een auto zoekt, een fraaie verschijning met fantastische rijeigenschappen en veel binnenruimte.

Tekst: Gregory Weller

Foto’s: Jeroen Hanselman

IMG_4247