Rechtstreeks van het meest veeleisende circuit ter wereld naar de openbare weg: nooit eerder heeft Mercedes-AMG zoveel technologie uit de autosport in een productiemodel gestopt als bij de nieuwe AMG GT R. De transaxleconstructie met frontmiddenmotor, de V8-biturbomotor en een vermogen van 430 kW/585 pk, het ingrijpend gewijzigde onderstel, de nieuwe aerodynamica en de doordachte lichtgewicht constructie vormden de basiselementen voor een uitgesproken dynamische rijervaring. Zelfs van veraf laat de exclusieve lakkleur ‘AMG green hell magno’ geen enkele twijfel bestaan over de herkomst van de sportwagen, die het grootste deel van de ontwikkelingsfase doorbracht in de ‘Groene Hel’: de roemruchte Nürburgring.

D304461

Bredere spatschermen voor en achter maken een grotere spoorbreedte voor optimale grip en nog hogere bochtensnelheden mogelijk. De nieuwe voorskirt met actieve elementen, de grote achtervleugel en de nieuwe achterskirt met dubbele diffusor dragen bij tot een betere aerodynamica en optimale grip. De lichtgewicht gesmede velgen, standaard voorzien van racebanden, zijn eveneens uitgevoerd met het oog op maximale rijdynamiek. Dat geldt ook voor andere noviteiten, zoals de actieve achterwielbesturing, de negenvoudig verstelbare tractiecontrole en de verstelbare veer/schokdemperunits met extra elektronische regeling. Daarnaast onderstreept de nieuwe AMG Panamericana-grille de unieke positie van de AMG GT R. Zijn karakteristieke ontwerp met verticale lamellen was voor het eerst te zien op de Mercedes-AMG GT3 klantensport-raceauto’s en wordt nu voor het eerst toegepast op een AMG-productiemodel. De Mercedes-AMG GT R beleeft op 24 juni 2016 zijn wereldpremière in de Mercedes-Benz World, gehuisvest op een van de meest traditierijke circuits in Groot-Brittannië: Brooklands. De verkoop start eind 2016, de levering in Europa begint in het voorjaar van 2017.

Lees ook: Saudische Miljardair Shockeert Londen met Optocht van 4 Gouden Supercars