BMW 2002 Hommage Eert BMW’s Eerste Model met Turbomotor
BMW Group presenteert op het Concours d’Élégance van Pebble Beach de BMW 2002 Hommage om zijn successen met turbomotoren te vieren. In 1973 was de BMW 2002 Turbo de eerste Europese, in serie geproduceerde auto met een turbomotor. Daarmee was de BMW 2002 direct een volbloed sportauto. De introductie van turbotechniek in BMW motoren was ook de start van de ontwikkeling van uiterst sportieve BMW modellen. Een ander tastbaar resultaat was de wereldtitel in de Formule 1 die Nelson Piquet in 1983 veroverde met een BMW turbomotor – de eerste keer dat een F1-bolide met turbomotor die titel veroverde.
‘De BMW 2002 Hommage is een eerbetoon aan de buitengewone techniek van BMW’s turbomotoren in de vorm van een designstudie’, zegt Karim Habib, Hoofd Design van BMW Automobiles. ‘Zijn iconische oranje-zwarte carrosserie is een regelrechte verwijzing naar de auto’s die in de jaren zeventig grote successen oogstten.’ De auto die BMW op Pebble Beach presenteert, is een doorontwikkeling van de BMW 2002 Hommage die BMW in mei tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este toonde.
De vertrouwde, laag geplaatste BMW nieren vervullen een centrale rol in het front. Ze smelten als een historisch beeldelement samen in het design. Zwarte dubbele spijlen voegen finesse toe aan de breed ogende grille. Net als bij de originele BMW 2002 valt het front van de BMW 2002 Hommage op door de ronde koplampen die de breedte van de grille markeren. De reflectoren hebben een gouden omranding als verwijzing naar de “gouden” (50ste) verjaardag van de BMW 02 Serie. De reflectoren hebben dezelfde gele gloed als de koplampen van de raceauto’s van destijds. Een zwarte ononderbroken strip vormt de achtergrond voor de grille met de dubbele nieren en de koplampen. De strip verbindt de stijlelementen aan de voorzijde en versterkt het brede en atletische voorkomen. Wie goed oplet, ziet ook dat de richtingaanwijzers – net als die van de voorvader van het studiemodel – zijn gescheiden van de koplampen en ingebed in een brede strip van koolstofvezel.
Door de forse voorspoiler, een stilistisch element van de modellen uit de jaren zeventig, lijkt de carrosserie van de BMW 2002 Hommage lager boven het wegdek te liggen. Samen met het brede, sportieve voorkomen schetst dit technisch innovatieve, vooruitstrevende design het beeld van een auto met topklasse wegligging en handling in bochten. Net als in de hoogtijdagen van de BMW 2002 zorgen excellent design en turbotechniek voor onovertroffen rijplezier op bochtige circuits, wegen en bergpassen. De aanduiding “Turbo” in spiegelschrift leidt de gedachten terug naar de originele BMW 2002 Turbo. De voorspoiler en de zijskirts zijn aan de onderzijde geaccentueerd met randen van koolstofvezel, wat een technisch fraai contrast vormt met de gelakte carrosseriedelen.