Dit is de nieuwe Bugatti Chiron, de auto die Nederlander Michel Perridon aan zijn Bugattivloot mag toevoegen. Er worden er slechts 500 van geproduceerd. Hier prachtig gefotografeerd door Bas Fransen Car Photography bij Bugatti importeur PON in Leusden.

0-300 km/u in < 15 sec

Het belangrijkste onderdeel is natuurlijk de 8-liter W16 quad-turbomotor. De Chiron heeft 1103 kW (1479 pk) vermogen en een koppel van 1.600 Nm (vanaf 2.000 toeren per minuut). Net als zijn voorganger, de Veyron, het heeft een koolstofvezel carrosserie, onafhankelijke wielophanging en AWD-systeem.

 

De Chiron gaat van 0-100 km/u in 2,3 seconden en de topsnelheid is begrensd op 420 km om veiligheidsredenen. De echte volledige topsnelheid van de Bugatti Chiron is ongeveer 463 km. Zijn voorganger (de Bugatti Veyron SS) had bijna 300 pk minder dan deze nieuwe Chiron.

Pic_3663

De W16 blijft dus, en schiet de hypercar van stilstand in minder dan 15 seconden naar de 300 km/u. Dat is sneller dan de LaFerrari, die het in 15 seconden rond doet, en royaal sneller dan de P1 en 918 (respectievelijk 16,5 s en 23 s). Om alles op temperatuur te houden zijn er 15 waterkoelers nodig.

De 7-traps DSG van Ricardo blijft ook, en verder rijdt de Chiron op Pilot Sport PAX-banden. In de velgen (20″ voor en 21″ achter) zweven schijven met een diameter van respectievelijk 420 mm en 400 mm. Verder getooid met 4 stoere LED’s aan weerszijden.

De Bugatti Chiron is verder een tweezitter met een middenmotor ontworpen en ontwikkeld door de Bugatti Automotive Groep (dat tegenwoordig eigendom is van de Volkswagen-groep) als de opvolger van de Bugatti Veyron. De Chiron werd voor het eerst onthuld op de Geneva Motor Show op 1 maart, 2016.

De auto is overigens vernoemd naar de Monegaskische coureur, Louis Chiron.

Pic_3755
Pic_3743
Pic_3750
Pic_3760
Pic_3630
Pic_3668
Pic_3734
Pic_3709
Pic_3687
Pic_3677