Audi blijkt het meest begeerde merk onder Nederlandse automobilisten. Als geld geen rol speelt, koopt maar liefst 11 procent een wagen met vier ringen op de grille. Aan de bumper vinden we Mercedes (8%) en BMW (8 procent). Slechts één procent van de Nederlanders zou het liefst een Ferrari kopen. Dat blijkt uit een representatieve enquête die is uitgevoerd in opdracht van Quote, Esquire en Men’s Health.

Het is bepaald niet de enige verrassende uitkomst. Slechts 6 procent van de Nederlanders zit op de zelfrijdende auto te wachten, misschien omdat meer dan de helft van de ondervraagden denkt zich er niet veilig te voelen. Er is dan ook maar een piepklein deel van de Nederlandse bevolking (3 procent) dat verwacht dat de zelfrijdende auto in 2025 helemaal is ingeburgerd. Dat is toch opmerkelijk, zeker omdat 81 procent van de mensen zich bij de aanschaf van een auto vooral leiden door het comfort, dat bij een zelfrijdende auto natuurlijk hoog is.

audir8cchristian-kalse-voor-quote

Het onderzoek leert verder onder andere dat er niets lelijkers is dan een gehaakte wc-rolhouder op de hoedenplank, dat automobilisten zich vooral ergeren aan agressieve rijders, dat de stuurkunsten van vrouwen nauwelijks lager worden ingeschat, dat 61 procent van de mensen zich er onderuit probeert te kletsen als ze een parkeerbeambte een bekeuring uitschrijft, dat slechts 15 procent van de Nederlanders bij het zien van een blondine in een dure SUV denkt dat ze die zelf heeft verdiend en dat een kleine minderheid van de Nederlanders de auto ook wel eens heeft gebruikt om seks in te hebben. Van hen vond 30% dat een goddelijke ervaring, terwijl vijf procent vooral bang was voor vlekken in de bekleding.

Het onderzoek is verricht door Newcom Research. Er deden 867 respondenten mee, die hun antwoorden anoniem konden insturen. De resultaten zijn terug te vinden in de autospecial Autority, die deze maand is bijgevoegd in Quote, Esquire en Men’s Health.

audir8bchristian-kalse-voor-quote