Rolls Royce bouwt al sinds jaar en dag luxe automobielen die er voor zorgen dat een select groepje mensen zich in weelde van A naar B kunnen verplaatsen. Het zijn rijdende kantoorpanden en de meest comfortabele limousines die we kennen. De Rolls Royce Phantom is het onbetwiste boegbeeld en gaat vanaf komend jaar z’n achtste generatie in.
Rolls Royce Phantom
De Rolls Royce Phantom houdt een respectabel record: het is de langstlopende typenaam voor een auto ooit. Al zo’n 92 jaar staat de naam Phantom gelijk aan luxe, comfort en ongekende klasse. Het automerk dat onder de hoede van Bayerische Motoren Werke valt – kortom BMW – streeft naar perfectie bij het creëren van de Phantom. Iets wat met iedere Phantom die uitkomt lijkt te zijn bereikt, maar de daaropvolgende editie doet vermoeden dat dat toch niet het geval is. Zo ook met de 2018 Rolls Royce Phantom.
De 2018 versie van dit slagschip is volgens Rolls Royce zelf nog stiller, krachtiger en een nog betere benadering van wat volgens hen de naam uit hoort te dragen. Alhoewel de uiterlijke wijzigingen nihil lijken te zijn, zal de kenner toch beslist hier een daar het een en ander opvallen. Zo zijn de koplampen een klein beetje anders en – voor het eerst in een hedendaagse Rolls – de bekende Panthenon grille ligt een beetje verzonken in het koetswerk. Er is dus wel degelijk iets gaande met deze nieuwe Phantom, maar de grootste veranderingen vinden we niet aan de buitenkant.
Motorisch is de Phantom weer een stapje verder
Wat belangrijk is te weten, is het feit dat je een Rolls Royce nooit of te nimmer hoort te rijden met sportieve aspiraties. Tuurlijk, er mag dan wel een dikke V12 in in de neus schuilen, sportief is een Rolls allerminst. Dat komt niet door z’n tegenvallende prestaties (563pk, 6.6-liter V12 en van 0 tot 100 in 5.1 seconden), nee dat komt door het praktisch nut van een auto als deze Phantom. Men koopt een dergelijke bak om in alle rust, met een wereld aan comfort en omringd door de beste materialen van A naar B te reizen.
Toch heeft Rolls Royce besloten om de motor meer vermogen te geven, het chassis stijver te maken en de auto op een dieet te zetten. Dit verhoogt de wens om af en toe vanuit de luie zetel achterin ook even achter het stuur te kruipen, maar meer ook niet. Een Rolls Royce is er niet om te wedijveren met de sportwagens van deze eeuw, een Rolls is er om voor het stoplicht rustig te wachten op groen en dat te doen terwijl je plaatsneemt in een comfortabele extase van luxe. Het summum in high-class automobielen.
De nieuwe Gallery feature maakt van jouw Phantom een museum
Dat het merk wil benadrukken dat het met een bepaalde klasse geassocieerd wordt, blijkt wel uit de nieuwe Gallery optie. Een ruimte in het dashboard is zodanig ingericht dat je in staat bent om een persoonlijk kunststuk te tonen achter een raamwerk. In samenwerking met verschillende artiesten heeft Rolls Royce besloten om one-offs te creëren voor jouw persoonlijke kunstexpositie binnenin je Phantom. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een 3D-geprint model van je eigen DNA te showen in die speciale Gallery-ruimte. Kleine kanttekening: het duurt wel minstens een jaar alvorens een dergelijke one-off klaar is. Mocht je die tijd niet willen uitzitten, dan biedt Rolls Royce ook een selectie kant en klare kunststukken aan. Iets minder persoonlijk, maar nog steeds erg stijlvol.
Om deze nieuwe Phantom te mogen bestieren vraagt Rolls Royce een kleine €400.000. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Laten we wel wezen, het is geen gewone auto die je koopt, maar een kantoor op wielen. Een luxe-resort voortgestuwd door een machtige V12 die – anders dan gewend – dienend is en niet leidend. De Rolls Royce Phantom is ongeëvenaard, niet omdat ‘ie overal zo verschrikkelijk goed in is, maar omdat de auto een klasse apart is.