Nu we afscheiden hebben mogen nemen van het F1 seizoen van Max Verstappen en co. kunnen we ons als petrolheads gaan voorbereiden op ’t nieuwe Formula E-seizoen. Deze tak van sport is weliswaar een hele andere vanwege de elektrische aandrijving, maar dat maakt ‘m niet minder spannend. Als het eerste premium merk in de Formula E was Jaguar vroeg aanwezig in deze klasse. Met het nieuwe seizoen voor de deur is het team zich volop aan het klaarstomen. Aankomend seizoen zal Nelson Piquet Jr. het team komen versterken. Samen met de Nederlander Ho-Pin Tung en Mitch Evans zal deze driekoppige bemanning strijden voor ’t kampioenschap.
Panasonic Jaguar Racing
Met Nelson Piquet Jr. in de gelederen als nieuwe toevoeging voor dit seizoen wil Jaguar opnieuw een serieuze gooi doen naar ’t kampioenschap. Het team steekt niet onder stoelen of banken dat het een positie ambieert als toonaangevende renstal in de Formula E sport. Mede vanwege deze wens is er met Nelson Piquet Jr. een goede coureur aangetrokken die hierbij moet gaan helpen.
Op 2 en 3 december aanstaande zal het team van Jaguar aan de start verschijnen van de Hong-Kong E-prix. De openingsrace van het seizoen zal verreden worden over een circuit met een lengte van 1,86km en 48 rondes. De racewagen van Panasonic Jaguar Racing, de I-Type 2, bestaat uit maar liefst 200 nieuwe onderdelen. Daarnaast wordt vanaf dit nieuwe seizoen het vermogen van de deelnemende auto’s opgeschroefd naar 180kWh, wat er voor zorgt dat er nog hogere snelheden bereikt zullen worden.
Waarom de Formula E het kijken waard is
Wat ons aantrekt aan de Formula E is de innovatieve achtergrond van de sport. Merken, waaronder Jaguar dus, laten duidelijk weten dat de deelname als hoger doel heeft ontwikkeling en innovatie voor ‘gewone’ productie-auto’s te versnellen. Mede hierdoor is het een sportklasse waarin de nieuwste techniek getoond wordt. Daarnaast is het knap om te zien hoe groot de progressie is in deze sport. Mocht je dus heimwee hebben naar de mooie acties van het afgelopen F1-seizoen, dan zien wij de oplossing.
Het merk heeft tevens een eigen – volledig elektrische – racecategorie gelanceerd. De Jaguar I-PACE eTROPHY is de connectie tussen het merk in de Formula E en op de openbare weg. Het legt de basis voor de toepassing van techniek rondom elektrische aandrijving voor Jaguar’s normale auto’s. Er is dus beslist een toekomstvisie. Tevens zijn dit soort ontwikkelingen interessant voor andere automerken. Jaguar weet dit nog eens extra te onderlijnen door bekende toekomstplannen. Vanaf 2020 moet namelijk iedere Jaguar en Land Rover beschikbaar zijn met een hybride aandrijflijn. Kortom, de Formula E zit boordevol interessante aspecten.