Startups zijn helemaal hot. Logisch ook, het is een volwassen manier van creativiteit uiten en zorgt voor genoeg reuring in de tent. Hoe meer startups, hoe meer mensen bezig zijn met het uitwerken van bepaalde ideeën en hoe meer ondernemerschap tot bloei komt. Het is een win-win dus. Alhoewel, niet iedere startup succesvol lanceert en niet iedere startup daadwerkelijk vernieuwend is. Om deze twee punten toch te tackelen hebben we 13 tips die essentieel zijn voor het succesvol lanceren van een startup.

13 regels door Paul Graham

De Amerikaanse investeerder Paul Graham heeft naar eigen zeggen al heel wat startups voorbij zien komen. Vaak komen ze naar hem toe om te vragen om een financiële injectie. Daardoor heeft Graham de nodige ervaring met startups en weet hij precies waar de pijnpunten liggen bij de meeste startups. Zo kwamen er verschillende concepten langs die daadwerkelijk veelbelovend leken, maar heeft hij ook een aantal minder goede ideeën voorbij zien komen. Ongeveer negen jaar geleden stelde hij 13 regels op die volgens hem essentieel zijn om een succesvolle startup te lanceren én te behouden. In iedere regel zit een haakje voor de daaropvolgende stap. Het is als ’t ware een reglement voor de succesvolle startup en hoe die te behouden.

1. Kies de juiste medeoprichters

Het bundelen van krachten is de perfecte strategie om een sterke basis te leggen. Zorg dat je medeoprichters vindt die op hetzelfde niveau zitten als jij en de juiste gedachtes erop na houden. Probeer tevens jouw zwaktes kracht bij te zetten door de sterktes van een ander, zo vul je elkaar aan en functioneer je als elkaars contragewicht.

2. Verzorg een snelle lancering

Blijf niet hangen in ’t hoe en wat. Wanneer jullie gezamenlijk van mening zijn dat het idee goed is uitgewerkt en klaar is voor ’t grote publiek, lanceer het dan ook. Gaandeweg zul je merken dat er nog het een en ander fijngeslepen kan worden, maar dat is normaal. Het lanceren van een startup is niet iets wat je foutloos kunt doen en perfectie vereist ervaring en tijd – ga er dus voor zodra het kan.

3. Laat je idee evolueren

Eenvoud is de sleutel tot succes. Zo ook in het aanpassen/veranderen van je idee. Je zal merken dat het idee in de praktijk langzaam vervormt in z’n omgeving. Dit is niet slecht, je wil juist dat het zo goed mogelijk past binnen de markt waarin je opereert. Probeer dus niet krampachtig vast te houden aan dat model op papier maar kijk of je er als ’t ware een Kameleon van kunt maken.

4. Begrijp je doelgroep

Dit is volgens Graham de belangrijkste van alles. Zonder het kunnen doorgronden en begrijpen van je doelgroep zal je nooit enige relevante progressie boeken. Je doelgroep is tenslotte de olie op ’t vuur dat jouw startup gaande houdt. Zonder een goed beeld van je gebruikers kun je geen duidelijke richting kiezen.

met deze 13 regels lanceer je een succesvolle startup Pure Luxe

5. Kwaliteit boven kwantiteit

Hier geldt: een aantal die-hard gebruikers die volledig fan zijn van wat je doet zijn veel meer waard dan massa’s gebruikers zonder enige betrokkenheid. Aan het eind van de rit kun je enkel voortborduren op de mensen die werkelijk betrokken zijn bij je startup. De mensen die slechts horen erover en verder niet veel interesse hebben voor je ontwikkelingen en stappen, bieden geen goede voedingsbodem voor meer succes.

6. Klantenservice is van onschatbare waarde

De beste reclame die je kunt hebben is mond-op-mond reclame. Een tevreden klant die zijn ervaringen deelt met potentiële andere klanten is vele malen waardevoller dan een billboard, folder of Social Media campagne. Zorg dus dat je altijd klaar staat voor je klanten en dat zijn onherroepelijk tevreden zijn.

7. Biedt service op maat

Doe alles aan de hand van onderzoek en peilingen die jou vertellen hoe je doelgroep er tegenover staat. Als jij weet wat zij willen, dan weet jij ook hoe je aan die eisen kunt voldoen. Zorg dus voor een passende service, dienst of een kloppend product.

8. Uitgaves zijn noodzaak

Probeer nooit te vervallen in het doen van onnodige uitgaves. Financiële middelen kun je nooit genoeg hebben, dus alles wat je binnenboord kunt houden is meegenomen. Er komt in ieder geval een punt waarop je je financiële reserves moet aanspreken uit noodzaak en dan is ’t prettig te weten dat deze er zijn. Uitgaves aan irrelevante dingen zijn erg relevant op een bepaald moment – op negatieve wijze.

met deze 13 regels lanceer je een succesvolle startup Pure Luxe

9. Maak het meest voor de hand liggende aspect winstgevend

Je wil dat mensen jouw product of dienst gebruiken, zonder dat ze direct ’t idee hebben met iets extra’s bezig te zijn. De perfecte situatie zou zijn dat je product of je dienst een gewoonte wordt en men daarom telkens opnieuw erop terugvalt. Op die manier ben je top of mind en ervaren veel consumenten je product als een vaste waarde. Wat natuurlijk weer gunstig is voor jouw omzetcijfers.

10. Vermijd afleidingen

Blijf te allen tijde gefocust op je hoofddoel. Er zullen genoeg afleidingen en andere aspecten hun kop opsteken gaandeweg, maar zolang ze irrelevant zijn kun je ze ook behandelen. Het is verloren tijd én energie om bezig te zijn met zaken die je niet gaan helpen op weg naar je doel. Doe dit dus gewoon niet.

11. Blijf gemotiveerd

Er zullen vast momenten zijn die je motivatie doen kelderen als nooit tevoren. Laat je daar niet door uit het veld slaan. Je weet dat het niet iedere dag mooi weer kan zijn, dus ga daar ook niet vanuit. Als je je motivatie even verliest, verlies dan niet het doel uit ogen – dat is waar je het voor doet.

12. Geef niet op

In het verlengde van de vorige: met opgeven is nog nooit iemand wijzer geworden – jij zal niet de eerste zijn. Opgeven is makkelijk en niemand heeft gezegd dat je startup een makkelijke reis garandeert. Er zal nooit iemand in de wereld zijn die z’n succes heeft verkregen door op te geven, zo werkt het leven namelijk niet. Bij tegenslagen dus gewoon doorzetten, laat het een motivator zijn om nog harder te werken.

13. Pluk de vruchten van je harde werk

Aan het eind van de rit zul je merken dat je de vruchten kunt plukken. Je hebt gezaaid, nu mag je eindelijk oogsten. De voldoening die je daaruit kunt halen weegt zwaarder dan iedere zweetdruppel of ieder stressmoment. Dat garanderen we je.

Bron: Paul Graham

Bron: Sprout