Het is ieder jaar weer smullen om te zien wie van de twee smartphone-giganten er met de winst vandoor gaan. Apple en Samsung – water en vuur. Beide merken komen ieder kalenderjaar weer met een nieuw vlaggenschip en de een liefst nog uitbundiger dan de ander. Dit zorgt vaak voor hilarische vertoningen – aangezien nieuwtjes worden verkocht als nieuwtjes, maar dit niet zijn. Hoe dan ook, het smartphone-geweld zorgt ervoor dat de beide merken hard aan de weg timmeren om de lijst van marktaandeel en omzet aan te voeren. Uit cijfers blijkt nu dat Apple in het laatste kwartaal van 2017 maar liefst 3x zoveel om wist te zetten als Samsung en 7x zoveel als Huawei (Huawie?).
Apple de grootste; op dat moment
Het is natuurlijk een aardige prestatie te noemen. Drie keer zoveel geld binnenslepen als directe concurrent Samsung en Huawei de tranen in de ogen brengen door ze te verpletteren. Leuke cijfers allemaal en er zal vast met blijdschap op zijn gereageerd – maar toch knaagt er iets. Iets wat ons ook direct opviel. Het is namelijk een vertekend beeld en niet zo’n klein beetje. Apple scoort namelijk als de rest nog in de kleedkamer zit. Kunnen we dat zo zeggen, ja.
Een kleine toelichting: Apple en Samsung zijn elkaars directe concurrenten. Echter, beide merken kiezen – ieder jaar opnieuw – een ander moment om hun paradepaardjes te lanceren. Apple doet dit aan het eind van het jaar – Samsung doet dit ergens rond maart, april. Met andere woorden: ze spelen beiden een wedstrijd op een totaal andere speeldag. Wie was er eerder, de kip of het ei? Geen idee, maar het feit is wel dat ze dus beiden andere pieken zien in verkoopcijfers.
Marktaandeel in verkoopcijfers
Apple wint de titanenstrijd met het grootse gemak in het laatste kwartaal als het aankomt op omzet en marktaandeel, maar wat doet het merk de rest van het jaar dan? Uit cijfers blijkt namelijk dat 2017 een aardig positief jaar was voor Samsung (de échte reus binnen de markt). Zo werd Apple in Q1 afgetroefd door Samsung: Samsung 26,1% marktaandeel, Apple 16,9% marktaandeel. In Q2, toen Samsung de S8 lanceerde ging dit rustig door: Samsung 23,3% en Apple 12%. Het samsung-verhaal werd in Q3 afgesloten met 22,3% marktaandeel tegenover 11,9% voor Apple. Kortom: Samsung had een zeer goed jaar.
Een verhaal heeft twee kanten
We kunnen dus stellen dat Apple inderdaad een mooi vierde kwartaal heeft weten te draaien in 2017. Toch is het niet enkel rozengeur en maneschijn. Het merk wist namelijk de rest van het jaar geen leider te zijn wat betreft het marktaandeel in de smartphone markt. We kunnen ons dus heel goed voorstellen dat ze dit nieuws zeer groots presenteren. Een omzet van $61 miljard is nou niet bepaald slecht te noemen. Een marktaandeel van 19,2% ten opzichte van 18,4% bij Samsung is ook een reden tot juichen, maar toch telt het jaar vier kwartalen.
Het is belangrijk dat het geheel even in perspectief wordt geplaatst, vandaar ons vergelijk met overige kwartalen. Nu heeft Apple natuurlijk meer te bieden dan enkel smartphones, maar het merk maakt er geen geheim van dat ze in deze markt graag domineren. Het lijkt erop dat Samsung hun productintroductie en vraag beter weet te verspreiden en dat Apple enkel rondom de lancering van de Iphone een ‘buzz’ weet te creëren. We zijn benieuwd hoe deze percentages zich dit jaar gaan ontvouwen.