Leest u dat goed? Ja dat leest u goed. De Jaguar D-type is een van ’s werelds meest iconische auto’s. Naast het feit dat dit ontwerp ongelooflijk veel aandacht trekt door de grote vin op de auto, heeft de D-type ook gewoon een sterk track-record. Met deze auto won het Britse merk maar liefst drie keer de 24-uurs van Le Mans. Een prestatie die in autoland op de nodige stevige handdrukken kan rekenen. Jaguar deed dit in 1955, 1956 en 1957 – over oppermachtig gesproken. Het is dus een auto die alom geprezen wordt en juist daarom heeft Jaguar nu besloten om nog 25 exemplaren te gaan bouwen, geheel volgens de originele productieprincipes.

Jaguar D-type

Toen Jaguar in 1955 begon met de productie van dit racemonster, werden er 100 stuks gepland. Het merk lag goed op koers, maar toch stopte de teller nadat het 75e model van de productieband rolde. Een onafgemaakte klus dus, eentje die in de ogen van Jaguar-puristen absoluut niet onafgemaakt mag blijven. Nu, ruim een halve eeuw later is de knoop dan definitief doorgehakt en worden de laatste 25 exemplaren gerealiseerd. Een ‘hoera’ voor Jaguar en hun greep naar het roemruchte verleden.

jaguar d-type land rover le mans Pure Luxe

Na ruim 60 jaar gaat het merk de legendarische racer dus weer produceren. Om in lijn met de historie van het merk te blijven, resulteert de productie van deze 25 ‘extra’ D-types erin dat de missie die ooit in 1955 begon, alsnog wordt voltooid. Jaguar Land Rover Classic Works in Warwickshire gaat de taak op zich nemen om deze allen te produceren. Let wel: met de hand. Jawel, deze legendarische auto krijgt precies de behandeling die ‘ie verdient.

jaguar d-type land rover le mans Pure Luxe

Een legende (opnieuw) in de maak

Mocht je een van de 25 gelukkigen zijn – neem maar van ons aan dat die plekken doodeenvoudig ingevuld zullen worden – dan kun je kiezen tussen een shortnose- en longnose-versie. De eerste versie van deze nieuwe reeks heeft gister op de Salon Rétromobile z’n debuut gehad. Iedere D-type die vanaf nu van de productieband afrolt zal in exact dezelfde specificaties gebouwd worden zoals dat zo’n 60 jaar geleden ook gebeurde.

jaguar d-type land rover le mans Pure Luxe

Het is aan de koper de keuze of er een shortnose-versie met specificaties uit 1955 of longnose-versie met specificaties uit 1956 van de band gaat rollen. Hoe dan ook, beide modellen zullen volledig vervaardigd worden aan de hand van de originele blauwdrukken zoals die destijds opgesteld werden. Een team van specialisten heeft toegang tot het archief en de documenten die Lofty England (baas race-afdeling Jaguar destijds) en zijn team in die dagen bij elkaar heeft verzameld. Zo garandeert het merk dat je een exacte D-type naar origineel recept zal ontvangen.

Het derde continuation-model

De herintroductie van de D-type is niet de eerste classic die door Jaguar nieuw leven in wordt geblazen. Het merk bracht eerder al zes ontbrekende Lightweight E-types tot leven en volgde daarna ook nog met negen exemplaren van de legendarische XKSS (de straatversie van de racy D-type). In lijn met het ‘afmaken’ van deze productieaantallen, volgt nu dus deze D-type revival.

jaguar d-type land rover le mans Pure Luxe

We kunnen niet anders dan concluderen dat Jaguar de smaak heeft te pakken. Gelukkig, er is genoeg behoefte aan ‘oldy’ Jags. Laten we hopen dat deze D-types met open armen worden ontvangen. Wij zijn er vrijwel zeker van dat dat zal gebeuren.

jaguar d-type land rover le mans Pure Luxe jaguar d-type land rover le mans Pure Luxe jaguar d-type land rover le mans Pure Luxe jaguar d-type land rover le mans Pure Luxe jaguar d-type land rover le mans Pure Luxe jaguar d-type land rover le mans Pure Luxe jaguar d-type land rover le mans Pure Luxe jaguar d-type land rover le mans Pure Luxe jaguar d-type land rover le mans Pure Luxe