3D-printen is de toekomst. Het wordt steeds toegankelijker en de materialen waarmee men voorwerpen kan printen worden steeds diverser. Het is dus niet heel erg vreemd dat bestaande bedrijven deze techniek steeds meer gaan implementeren in bestaande processen. Porsche is hier een goed voorbeeld van. Het Duitse automerk gaat 3D-printing gebruiken om hun classic cars van essentiële onderdelen te voorzien. Zo verdwijnen ze nooit uit het straatbeeld.

Porsche Classic kondigt gebruik 3D-printers aan

Porsche Classic, de in-huis divisie van het merk uit Stuttgart, heeft aangekondigd gebruik te gaan maken van 3D-printers. Het merk heeft dit besloten omdat er – zeker bij classic cars – een grote schaarste optreedt wat betreft bepaalde onderdelen. Deze onderdelen zijn niet meer op traditionele wijze te produceren. Juist daarom heeft de divisie ervoor gekozen om deze te gaan maken met behulp van een 3D-printer.

Op dit moment heeft de afdeling zo’n 52.000 onderdelen tot hun beschikking, welke origineel zijn en op traditionele wijze zijn vervaardigd. De hoeveelheid klassieke Porsches die nog rondrijden vereist dat er een oplossing komt voor het opraken van deze voorraad. Logischerwijs is het extreem duur om deze onderdelen opnieuw te produceren met behulp van ‘normale’ tools, dus zoekt Porsche naar alternatieven.

porsche classic 3d-printen onderdelen voorraad ontwikkeling Pure Luxe

 

Om te testen of deze techniek volstaat en weet te voldoen aan Porsche’s strenge veiligheidseisen, heeft het merk een hefboom voor de koppeling van een Porsche 959 gereproduceerd. Dit onderdeel wist alle testen met vlag en wimpel te passeren. Inmiddels is het merk bezig om nog een twintigtal andere onderdelen te 3D-printen. De toepassing van deze techniek betekent minder productiekosten en een lagere arbeidsintensiviteit.

Porsche is overigens niet het eerste automerk met deze werkwijze. Ook Mercedes-Benz en Ford gebruiken 3D-printing om schaarse onderdelen te reproduceren. Een ontwikkeling die dus steeds vaker de kop opsteekt in de automotive branche.