Is dit nu een publiekelijk statement om aan te tonen dat Google en Donald Trump prima door één deur kunnen? In eerste instantie zou je denken van wel, maar toch lijken de bedoelingen van Google (wél) oprecht en heeft het een niets met het ander te maken. Google heeft gister kenbaar gemaakt dat ze over een periode van 3 jaar een totaalbedrag van $300.000.000 uit zullen trekken voor het tegengaan van ‘Fake News’ en zo de kwaliteit van journalisme willen verhogen.
Het Google News Initiative
Gister werd duidelijk dat Google een actieve periode van 3 jaar tegemoet gaat waarin ze zich gaan focussen op het weren van Fake News. Het doel hiervan is het zuiveren van ’t internet en het verhogen van de journalistieke kwaliteit. Er zijn diverse stappen ondernomen door het bedrijf die zich richten op een ‘shifting van journalistieke content’. Het wordt – mede door de technologische ontwikkelingen – steeds lastiger om echt van nep te onderscheiden en dat moet een halt toegeroepen worden.
Google werkt op diverse wijze aan een ‘verbetering’ van het internet. Denk dan aan samenwerken met een groep vooraanstaande nieuws-outlets. Door middel van Google Subscribe maakt het bedrijf ’t mogelijk om je aan te melden voor (relevante) nieuwsmeldingen. Zo proberen ze de geïnteresseerde lezer direct naar het juiste nieuws te begeleiden. In het verleden heeft deze aanpak zich al geuit tijdens verkiezingen.
Ook tijdens breaking news momenten wordt er bovengemiddeld veel gefilterd. Op die manier probeert de organisatie het niveau van de nieuwsberichten hoog te houden. Critici zullen zeggen dat het juist gaat om censuur en het filteren van gevoelige informatie. Daar valt natuurlijk iets voor te zeggen. Op ’t moment dat wij zelf niet meer ons nieuws mogen filteren, maar dit wordt gedaan voor ons, dan is er sprake van enige censuur. We zijn dan ook benieuwd hoe hier door andere instanties en organisaties op gereageerd zal worden. Het wordt in ieder geval het volgende miljoenenproject van Google waar ze intensief mee bezig zullen zijn.