Netflix heeft in het relatief korte bestaan al heel wat grote namen aan zich weten te binden. Zo wist de streamingdienst al eens een samenwerking met Brad Pitt op te zetten, had Kevin Spacey een contract met het bedrijf en waren sterren als Al Pacino en Robert de Niro al eens gestrikt. Nu lijkt de streamingdienst de grootste deal sinds de oprichting in 1997 te realiseren. Het voormalig presidentieel koppel Michelle en Barack Obama is nu officieel aangekondigd voor een meerjarige deal.

Barack en Michelle Obama gaan grootse content maken voor Netflix

Het is natuurlijk een beetje een vreemde combinatie. Een voormalig president en een streamingdienst. De president van Amerika mag dan wel een veelzijdig persoon zijn, dat ‘ie ook verstand heeft van films en series, dat is niet iets wat je verwacht. De New York Times wist in maart al eens te melden dat Netflix om tafel zou gaan met Barack Obama. Destijds bleef het vooral bij een speculatie en liet Netflix zich niet uit over een eventuele samenwerking. Nu heeft Netflix in een officieel statement te kennen gegeven dat het zover is. De twee partijen gaan samenwerken.

De deal bestaat voornamelijk uit een meerjarige overeenkomst die de Obama’s in staat zal stellen om diverse series en televisieshows te produceren. Aan de basis van de producties staat het nieuwe ‘Higher Ground Productions‘, het productiebedrijf dat door de Obama’s speciaal voor deze deal op poten is gezet. Natuurlijk kun je jezelf afvragen in hoeverre de Obama’s werkelijk een vinger in de pap zullen hebben. Wat wel duidelijk is, is het uithangbord dat ze zijn voor Netflix. De streamingdienst geeft zelf dan ook aan dat ze geen groter gezicht aan hun organisatie konden koppelen. We zijn zeer benieuwd naar de producties die voortvloeien uit deze samenwerking.

Overigens heeft Netflix geen officieel statement naar buiten gebracht over de kosten die gemoeid gaan met deze collaboratie. Duidelijk is wel dat de Obama’s niet voor een appel en een ei hun handen uit de mouwen zullen steken. Zo werden de rechten over de biografie van Barack Obama voor een schamele 60 miljoen dollar verkocht. Daarnaast hebben eerdere samenwerkingen tussen Netflix en prominente individuen kostenplaatjes gekend van tientallen miljoenen. We durven er dus rustig ervan uit te gaan dat het hier niet anders zal zijn.

Bron: New York Times