Als superjacht-bezitter heb je beslist het één en ander goed voor elkaar in je leven. Natuurlijk zijn er enkele uitzonderingen, maar die laten we even links liggen. De doorsnee eigenaar van een superjacht weet van wanten en laat zich niet zomaar afschepen (juist ja) met goedkope opties en accessoires. Toch is het essentieel te weten dat de aanschaf van een superjacht nooit of te nimmer ‘compleet’ is, zonder een stijlvolle tender – voor erbij. Wel zo handig als je van plan bent aan wal te gaan.
Een tender is praktisch net zo essentieel als je giga-grote superjacht zelf
In de regel is het zo dat de eigenaar van een superjacht zich vaak ook nog even buigt over ietwat kleiner vervoer. Dit kleiner vervoer is vereist voor uitstapjes naar het vaste land, mocht je eventjes afstand willen doen van je zeebenen. Voor dergelijke uitstapjes gebruikt men vaak een tender. Wat, heel basaal gezien, gewoon een sloep is met iets meer kracht en bravoure.
Het is nou eenmaal zo dat je met je ongelooflijk imposante jacht niet overal tot ‘aan de deur’ kunt komen, dus gebruik je voor het doorkruisen van de ondiepe wateren je tender om aan land te komen. In de meeste gevallen koopt men een superjacht met een tender erbij in begrepen. Hiermee bedoelen we: de bouwer én ontwerper hebben al uitgestippeld welke tender erbij past – en vaak worden hier contracten voor afgesloten.
Evo Yachts heeft met de Swift Evo T2 weer een prachtige tender in het water
Toch is het niet zo dat je verplicht bent je eeuwige trouw te beloven aan een tender en dus kan het prima voorkomen dat je kiest voor een exemplaar van Evo Yachts. Zo weet de scheepsbouwer zelf ook. Logisch dus dat er net zoveel tijd en moeite in het creëren van nieuwe tenders wordt gestoken – als in het bouwen van superjachten.
De Swift Evo T2 is zo’n 7 meter lang, wat ervoor zorgt dat het ‘bootje’ prima in de doorsnee jacht-garage past. Toch is de tender dusdanig ontwikkeld dat het een prima vervoersmiddel is voor dagelijks gebruik. Zoals gezegd wordt een tender vaak ontwikkeld in de lijn van een superjacht en dat is bij de Swift Evo T2 niet anders. De tender is gebouwd in opdracht van de eigenaar van het Sanlorenzo superjacht.
De Swift Evo T2 is prima speelgoed tijdens een uitstapje
Belangrijke aspecten van deze tender zijn onder andere het feit dat er een sofa aanwezig is achterin de boot. Deze kan – indien gasten daarom vragen – omgebouwd worden tot zonnebedden. Daarnaast is er plek voor 8 personen aan de tafel én kun je gebruik maken van de hydraulische zeeladder, om eenvoudig uit het water te komen. De tender kent een cruising speed van 28 knopen en een topsnelheid van 36 knopen – dankzij een 300pk-sterke binnenboordmotor.
Over de prijs wordt niet gesproken. Wat ons betreft de perfecte executie van hoe een tender hoort te zijn. Overigens heeft Evo Yachts eveneens aangekondigd dat de boot in productie genomen zal worden in een serie. Mocht je dus verkocht zijn bij het zien van de beelden, weet dan dat er binnenkort een productielijn zal starten.
Bron: Evo Yachts