De Pure Luxe duurtest. Ons nieuwe concept omtrent auto’s en de wijze waarop diverse merken invulling geven aan het ‘luxe’ segment. Onze duurtest is in het leven geroepen om een kijkje te bieden in de wereld van luxe auto’s, zonder daarbij de extreme luxe in acht te nemen. Verwacht dus geen Rolls-Royce, Bentley of Maybach, maar juist auto’s die iets vaker voorkomen in het dagelijkse straatbeeld. Luxe met een lagere drempel, zonder afbreuk te doen aan het begrip.
De Peugeot 508 mag het spits af bijten
Natuurlijk is het voor ons even puzzelen. Welke auto’s vinden we passen binnen deze duurtest, welke automerken bieden toegankelijke luxe. Het is niet zo dat je ‘even’ een auto uitkiest. Uiteindelijk hebben we een verzameling stijlvolle bolides bij elkaar weten te krijgen, die allen op hun eigen manier bijdragen aan de luxe, buiten de reguliere rijtjes die iedereen wel op weet te noemen.
We starten deze nieuwe rubriek met een auto van Franse makelij. Het betreft de Peugeot 508. Een luxe sedan in ’t hoogste segment – waarin Peugeot zich roert. Een auto die zeker wat betreft design hoge ogen wist te gooien bij z’n introductie en voor Peugeot symbool staat voor een ‘volgende stap’. Een goede kandidaat voor de aftrap van deze rubriek.
Is de eerste indruk de juiste?
Het doel van onze Pure Luxe duurtest zit ‘m natuurlijk in het geven van een onafhankelijk oordeel omtrent de auto’s die we rijden. Om dit zo goed mogelijk te doen is het belangrijk dat we diverse ‘meetmomenten’ hanteren. Zo laat ik nu mijn licht schijnen over de Peugeot 508, nadat ik ‘m heb opgehaald, zonder er echt al veel kilometers in gemaakt te hebben.
Wat me meteen opviel bij de introductie van dit model is het feit dat de Fransen alle registers open hebben getrokken wat betreft design. Als je de Duitse degelijkheid als maatstaf hanteert, dan is het aannemelijk dat je door deze bolide omver wordt geblazen. Waar men in Duitsland nogal bang is om buiten de lijntjes te kleuren, heeft Peugeot werkelijk niets onaangetast gelaten.
De Peugeot-liefhebber zal direct merken dat het Franse merk zich heeft laten inspireren door de succesvolle periode in de vorige eeuw. Zo heeft de bolide de type-aanduiding voor op de neus staan én is het Peugeot-logo weer verwerkt in de grille – waar het in de begindagen van het merk eveneens terug was te vinden. Dat zijn slecht enkele details die direct duidelijk maken dat dit beslist geen ‘probeersel’ is. Nee, Peugeot heeft een auto afgeleverd die gezien mag worden. Een écht Berline die mijn aandacht in ieder geval goed vast weet te houden.
Een 8-traps automaat met een ingetogen diesel
Nu is het natuurlijk zo dat een echte autoliefhebber het liefst met een benzine-motor de nodige kilometers verslindt. Toch vind ik het niet erg dat we van Peugeot de 2.0 BlueHDi uitvoering mee hebben gekregen. Een dieselmotor met 160 paarden in het vooronder, wat voor soepele kilometers moet zorgen. Naar eigen zeggen moet deze diesel krachtbron in combinatie met de 8-traps automatische versnellingsbak zorgen voor een zeer vloeiend rijgedrag. Vooralsnog heeft die belofte me niet teleurgesteld.
Ik moet bekennen dat ik er volledig blanco in ga. Ik heb me voorgenomen om de auto gaandeweg de tijd wat ‘scherper’ te beoordelen. Om eerlijk te zijn is mijn mening op dit moment gericht op het ‘kunnen plaatsen binnen de gevestigde orde’. Hiermee bedoel ik dat ik er voor mezelf – en voor jou als lezer – achter wil komen of de Peugeot z’n strepen verdiend heeft en of hij als volwaardige, premium sedan de markt mag betreden.
Een fors vraagstuk, daar men toch zo z’n opvattingen heeft over automerken uit diverse regionen in de wereld. Duitse degelijkheid, Italiaans design (en elektronische mankementen) en.. tja, de Fransen zijn wat dat betreft een beetje buitenbeentjes. Auto’s gemaakt voor de fans, niet voor de explorerende consument. Aan mij de taak om te kijken of dat nu toch enigszins aan het veranderen is.
Enkel uiterlijk vertoon, of wel degelijk veel inhoud
Zoals gezegd ben ik gegrepen door het uiterlijk van de nieuwe Peugeot 508. Toen de bolide in 2011 op de markt kwam was het een ‘lastig’ verhaal. De auto wist in Europa niet heel veel teweeg te brengen en het Franse merk moest het voornamelijk hebben van de Aziatische afzetmarkt. Met deze laatste generatie 508 wordt er definitief een gooi gedaan naar ‘volwassenheid’ en waardering.
Juist daarom voelen we deze Peugeot 508 Berline GT-Line aan de tand en kijken we of het een goed alternatief is voor andere auto’s uit de middenklasse. Hoe is de afwerking van het interieur, hoe werkt de technologie (de Peugeot i-Cockpit bijvoorbeeld) en is de middelste diesel een goede krachtbron voor deze luxe sedan. Vraagstukken die we in de komende weken zullen beantwoorden en die we dan weer met jullie delen in een publicatie. Vooralsnog is de eerste kennismaking een goede, laten we hopen dat dit zo blijft.