Reclame is al jarenlang een belangrijk aspect van informeren en bedrijfsvoering. Het maken van reclame kan op zeer veel verschillende manieren en wordt in sommige gevallen – door critici – als zinloos bestempeld. Toch lijkt men, ondanks diverse verschuivingen binnen de industrie, wel degelijk vertrouwen te hebben in de inzet van reclame. Zo zagen we het afgelopen jaar de grootste stijging in uitgaven aan reclame.
Reclame inkopen is nog steeds zeer in trek
Uiteraard heeft het marketing-, PR- en informatielandschap in de afgelopen jaren een flinke evolutie doorgemaakt. Een verandering waar technologische ontwikkelingen onder andere debet aan zijn. Logisch: de komst van het internet, mobiele telefonie en “Social Media” heeft de wijze waarop men met elkaar in contact staat drastisch veranderd.
In het begin van de 20e eeuw werd reclame vooral gezien als een plichtmatig iets. Een proces dat zich het best liet vertalen in eenrichtingsverkeer. Je creëerde een product, je informeerde publiek (niet eens gericht) en je bracht het aan de man. Een simpele vorm van reclame, welke tot op zekere hoogte beslist succesvol was. Nu is de wijze van informeren, overreden en entertainen dusdanig veranderd dat het niet langer eenrichtingsverkeer is. Reclame heeft een evolutie doorgemaakt en ondanks het feit dat de middelen die men gebruikt enorm verschillen van 100 jaar geleden – is reclame nog steeds erg relevant.
Er is een verschuiving van tastbare reclame naar ‘visuele reclame’
Logischerwijs was het bedrukt papier één van de eerste middelen die men kon gebruiken voor het maken van reclame – en het bereiken van de vereiste doelgroep. Zoals gezegd heeft de veranderende technologie ervoor gezorgd dat de complete reclame-industrie op een andere manier vorm heeft gekregen. Print-media zoals magazines, kranten en tijdschriften worden in steeds mindere mate gekocht en gelezen. Dit terwijl online platformen, websites en video’s juist in populariteit stijgen.
Marktonderzoeksbureau Nielsen wist ons vanmiddag te vertellen dat de netto-mediabestedingen in 2018 stegen met maar liefst 3,2%. Een stijging die stokte op een bedrag van ruim €4,5 miljard. Tevens de grootste stijging die we in de afgelopen vijf jaar hebben gezien in het reclamelandschap. Zoals hierboven al enigszins verklapt was de grootste stijging toe te wijzen aan de online reclames. Hier stegen de uitgaves met maar liefst 8%. Buitenreclames waren een stevige tweede, met een stijging van 6%.
Een dalende factor was terug te vinden in de vorm van offline reclame. Gezamenlijk was er een daling te noteren van 7,5%. Hierbij ging het vooral om publiekstijdschriften en vaktijdschriften. Een ontwikkeling die al een aardige tijd dezelfde trend laat noteren – en waar tevens nog niet echt een oplossing voor lijkt te zijn gevonden. De groei in bestedingen voor online reclame heeft ervoor gezorgd dat het aandeel van online reclame stijgt tot 42,5% binnen de totale mediabestedingen. Print-media ziet het aandeel dalen van ruim 14% naar minder dan 13% in 2018.
Bron: Nielsen