Terwijl ik dit schrijf, viert Forum voor Democratie haar grote overwinning. Als lid van de VVD was ook ik hoogst verbaasd over deze grote wending in ons politieke landschap, waar overigens ook GroenLinks flink gewonnen heeft. Waar komt deze overwinning vandaan? Ik zie een trend, mensen zijn de snelle, nietsontziende vooruitgang van onze maatschappij zat. Wat bedoel ik daarmee? Het krampachtig moeten veranderen zonder de echt grote problemen aan te pakken. Mijn warmtepomp is helaas nog steeds niet zuiniger dan mijn vorige cv-ketel en mijn elektrische auto komt nog steeds niet verder dan tweehonderd kilometer in de winter – tenzij ik bij 10 graden onder nul de kachel uit gooi. We zijn helaas doorgeschoten.
Kijk naar het succes van slow-tv zoals Boer zoekt vrouw en De luizenmoeder. En ook Nederlandse natuurfilms winnen terrein. Er is een grotere hang naar vroeger, naar meer groen, naar minder immigratieproblemen, naar minder werkstress, naar meer echt contact (bijvoorbeeld in cafés) in plaats van online, naar minder multinationals en naar meer local heroes. Terug naar het dorp en zijn ambachtelijke winkels en terug naar het genieten met elkaar.
‘Er is een grotere hang naar vroeger, naar meer echt contact, naar minder multinationals en naar meer local heroes’Sander Lusink
De huidige politiek dendert door en blijft maar compromissen sluiten met de omliggende landen en partijen waar niemand blij van wordt – vandaar ook het versnipperde politieke landschap. Italië mag er dan financieel niet goed voor staan in Europa, maar familiewaarden en ambacht staan er nog hoog aangeschreven. Dat merk ik ook als wij met onze klanten naar Napels vliegen en meneer Attolini ons persoonlijk komt begroeten in de fabriek. Namens Oger komt er ook een lid van de familie Lusink mee. Dat zul je niet snel meemaken bij Chanel in Parijs.
Dat persoonlijke gevoel kun je natuurlijk alleen blijven geven als je klein blijft in plaats van vierhonderd winkels op elk continent van de aarde bestiert. Daarom blijf ik geloven in ons concept als speciaalzaak. Natuurlijk doen ook wij mee met de online wereld om te kunnen overleven, maar het meest geniet ik van een klant die aan mij schreef: ‘Vanochtend kreeg ik bij de bakker vlak bij mijn kantoor van een jonge vrouw een compliment over mijn voorkomen. Ik was vereerd, maar ze bleek op mijn jasje te doelen. Enfin, mooi compliment voor Oger.’ Daar doen we het voor.
Over Sander Lusink
Sander Lusink is brand director en mede-eigenaar van maatpakkenimperium OGER.
Editie 05
Lucas & Arthur Jussen
Dit verhaal staat oorspronkelijk in een geprint nummer van Pure Luxe Magazine.
Bekijk magazine