Nadat Porsche gisteren wereldwijd de Taycan onthulde, durven we met grote zekerheid te stellen dat sportwagen-fabrikanten definitief de weg van ‘vernieuwing’ inslaan. Het is weliswaar niet de eerste elektrische bolide die we kennen, maar het is wel de bevestiging van een shifting binnen de autowereld. Veel eerder al maakten dergelijke merken Hybrides – denk aan de McLaren P1 en Porsche 918 Spyder. Nu komt daar een Italiaanse Hybride bij: de Lamborghini Siån. Een waar huzarenstukje.
Zoals gezegd is Hybride niet ‘nieuw’ in supercar-land, maar verrassend blijft het wel
En dat komt voornamelijk vanwege het feit dat fabrikanten als Lamborghini geacht worden de puurheid van een supercar – of zelfs hypercar – niet kwijt te raken. De grootste pré voor het gebruik van een verbrandingsmotor bij dergelijke bolides is toch het gevoel en de emotie die zo’n krachtbron weet te realiseren. Toen men dus voor het eerst hybride-systemen toe ging passen in deze tak van sport was het merendeel van ’t publiek huiverig. Inmiddels is ’t safe to say dat we niet meer hoeven te twijfelen aan de toepassing ervan. Supercars en hypercars kunnen prima wegkomen met dergelijke krachtbronnen. Bewijst ook Lamborghini met deze nieuwe Siån.
Waar de meeste merken kiezen voor het gebruik van een ‘normale’ batterij, daar slaat Lamborghini bewust een andere weg in. Het Italiaanse merk uit Sant’Agata Bolognese heeft gekozen voor een supercondesator. Het voordeel hiervan is de buitengewoon hoge elektrische capaciteit. Een capaciteit die vele malen groter is dan een reguliere batterij. Combineer dit met een V12 uit eigen huis en we hoeven je eigenlijk niet meer te vertellen dat dit ‘beest’ eenvoudig van de plaats komt.
De Lamborghini Siån is een ingenieus stukje power
Zoals gezegd moet een supercondensator beter presteren dan een reguliere batterij – en dat doet ‘ie dan ook in deze Lambo. Volgens de Italianen is de supercondensator die ze gebruiken zo’n driemaal krachtiger dan een batterij van hetzelfde gewicht. De elektromotor is verwerkt in de versnellingsbak en moet zo’n 33pk extra toevoegen aan de toch al niet malse 785pk die men uit de 6,5-liter V12 weet te persen.
Hiermee is de Lamborghini Siån in staat om binnen 2,8 seconden van 0 naar 100km/u te sprinten. Op papier zou de naald pas stoppen bij het bereiken van 350km/u. Als dat niet snel is, dan weten we het ook niet meer. Om energie te herwinnen wordt er gebruik gemaakt van een regeneratief remsysteem. Men stelt dat één keer goed remmen voldoende is om de condensatoren weer op te laden.
Uiteraard is het niet meer mogelijk om deze hypercar aan te schaffen
Hoe anders kan ’t ook dan dat Lamborghini de bolide al uitverkocht heeft, nog vóór er daadwerkelijk een exemplaar van de band is gerold. Er zullen slechts 63 van deze bolides Italië verlaten. Helaas kunnen we jullie niet vertellen wat er voor prijskaartje gepaard gaat met al dit geweld, maar het moge duidelijk zijn dat je daar een zeer nette, vrijstaande villa mee kunt financieren. Uiteraard is het nu wachten geblazen op de eerste geluiden van een potentiële Nederlandse eigenaar.