Als we spreken over iconen in autoland, dan is het vrij gebruikelijk om de Land Rover Defender in één adem te noemen met bijvoorbeeld de Porsche 911 en de Jaguar E-type. De terreinwagen doet al ruim 70 jaar menig liefhebber verliefd voor zich uit staren. Het is met recht een auto die de tijdlijn van de automotive industrie hielp vorm te geven. Het was dan ook een angstige tijd toen Land Rover aankondigde het iconische model te gaan vervangen. Zou de opvolger wel van hetzelfde niveau zijn? Vanaf vandaag hebben we daar eindelijk een antwoord op.
De Land Rover Defender klaar voor de ‘moderne’ tijd en de zware last?
Nu moeten we eerlijk bekennen dat we de Land Rover Defender en Mercedes-Benz G-wagon altijd als elkaars tegenhanger hebben gezien – en daarin zijn we niet de enigen. De reden dat we dit opbrengen is een vrij simpele. Het was namelijk zo dat deze beide terreinwagens één eigenschap heel sterk deelden: meegaan met de tijd, zonder afscheid te nemen van het klassieke karakter. Een eigenschap waarvan we zeker weten dat het voor veel verliefdheid heeft gezorgd.
Met de aankondiging van het afscheid van de klassieke Defender zoals we die allemaal kennen, werd er ook een handvat gegeven voor angst van ‘wat nu’. Een angst die wat ons betreft best gegrond is. Wanneer een auto een dergelijke iconische status heeft verworven is het namelijk niet alleen zéér lastig om dat te evenaren (of zelfs te overtreffen), maar de consument is tevens geneigd heel erg vast te houden aan dat vertrouwde. Hobbels in de weg waar de nieuwe Land Rover Defender dus rekening mee moest houden.
Of de nieuwe Defender erin slaagt de eer van het vorige model hoog te houden, dat is nog maar de vraag. Duidelijk is wel dat we – hoe dan ook – moeten accepteren dat er van het karakteristieke model dat we allen kennen, vrijwel niets meer over is. Om niet te zeggen ‘helemaal niets’. Laat het beeld dat je had dus vooral even voor wat ’t is en geef deze nieuwe Land Rover Defender een kans om de zware last van het icoon zijn, te kunnen dragen.
De nieuwe Defender is nog steeds niet bang voor welk terrein dan ook
Ondanks het feit dat de nieuwe Land Rover Defender een gepolijst uiterlijk met zich meebrengt, is het in z’n DNA nog steeds een pure terreinwagen. Ja, de nieuwe Defender ziet er vele malen moderner uit dan een Jeep of een G-wagon, maar dat doet niets af aan de prestaties. Deze nieuwe versie wordt om te beginnen geleverd met een viertal krachtbronnen. Twee benzine-varianten: de P300 en de P400, en twee dieselmotoren: de D200 en D240.
De P300 is een viercilinder met 300pk, waar de P400 een zescilinder twin-turbo mét elektrische supercharger is. Uiteraard levert die laatste 400pk, zoals de aanduiding doet vermoeden. De D200 diesel en D240 zijn beiden viercilinder twin-turbo’s, met respectievelijk 200 en 240pk. Naar het schijnt zal Land Rover er in 2021 een P400e PHEV aan toevoegen. Jawel, een plug-in Hybride.
De basis van deze nieuwe Land Rover Defender is het nieuwe D7x-platform. Een monocoque die volledig is opgetrokken uit lichtgewicht aluminium. Volgens de geniën bij Land Rover zou dit tot driemaal zo stijf moeten zijn als een conventioneel ladderchassis – iets wat vrij belangrijk is voor het nodige off-roaden. Deze nieuwe generatie kan bovendien 900kg (waarvan 168kg op het dak) laden en trekt geremd nog eens zo’n 3.700kg. Twijfel dus vooral niet aan z’n capaciteiten. Om het geheel zo vloeiend mogelijk te laten verlopen bezit de bolide standaard permanente vierwielaandrijving, een centraal differentieel en een tussenbak.
Is de nieuwe Land Rover Defender goed genoeg om het stokje over te nemen?
Dat is een vraag die je op basis van diverse aspecten met ‘ja’ of ‘nee’ kunt beantwoorden. Om heel eerlijk te zijn moeten wij nog even wennen aan het nieuwe uiterlijk van misschien wel ’s werelds meest iconische terreinknaap. Als je gaat voor het karakter van die oude, bullebak, dan kunnen we ons voorstellen dat je op dit moment nog geen fan bent van de ‘nieuweling’.
Gaan we echter af op specificaties en praktische eigenschappen, dan durven we bijna blindelings te zeggen dat Land Rover opnieuw een zeer sterke terreinwagen heeft weten af te leveren. Iets waar je bij het merk eigenlijk niet aan hoeft te twijfelen. Belangrijker is het dat we deze nieuwe Land Rover Defender een kans geven. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat deze nieuwe generatie ons de oude doet vergeten, maar een waardig opvolger zijn – daar mag ‘ie wel z’n best voor doen. De tijd zal het leren.