Als er iets is waar menig autoliefhebber vaak vraagtekens bij plaatst, dan is dat wel het design van een bolide. Voornamelijk wanneer dit een ontwerp is wat voortborduurt op vorige modellen – iets wijzigen waar men gewend aan is ligt in autoland nogal gevoelig. Het lijkt dus logisch dat ontwerpers zich laten leiden door diverse handvatten om zo toch weer een succes te realiseren, maar hoe doen ze dat dan? We spraken Ivo Groen (VP Design bij DS Automobiles) over de ‘geheimen’ achter automotive design.
Het ontwerpen van auto’s is vele malen ingewikkelder dan je zou denken
Iedere nieuwe auto die wordt geïntroduceerd is voor de consument een ‘logisch’ vervolg op de vorige – of een frisse kijk op een vrij traditionele industrie. Toch schuilt er veel meer achter de creatie van een auto dan je in eerste instantie denkt. Sterker nog, de ontwikkeling van een auto kost jaren. Niet omdat het bouwen nou zo ingewikkeld is, maar omdat het design een verbeelding is van de identiteit die een auto (en dus de potentiële koper) met zich meebrengt. Een ingewikkeld proces dus.
Voor ons als autoliefhebbers is het een interessant aspect. Per slot van rekening is de designer verantwoordelijk voor de passie die ontstaat bij de consument. Het aantrekkelijke aspect van een auto, de kenmerkende factoren en de ‘sexappeal‘ – zijn zaken die door de designer gerealiseerd worden. Om erachter te komen wat nou precies de formule is achter een succesvol ontwerp, zochten we contact met Ivo Groen: VP Design bij DS Automobiles. Het brein achter de uitgesproken designs van DS Automobiles.
Herkenbaarheid, identiteit en luxe: ankerpunten voor design bij DS Automobiles
Wie bekend is met DS Automobiles, weet dat er op dit moment twee modellen te koop zijn: de DS 7 CROSSBACK en de DS 3 CROSSBACK (E-TENSE). Zoals de naam doet vermoeden, zijn dit beide cross-overs. Twee auto’s ontworpen als ‘kartrekkers’ van het relatief nieuwe “DS Automobiles” – een taak die zeer zeker niet licht opgevat dient te worden. Logischerwijs moest Ivo Groen dus designs afleveren die niet alleen een nieuwe identiteit waarborgen, maar die tegelijkertijd ook een specifieke aantrekkingskracht kunnen hebben op de consument.
Een auto blijft hoe dan ook een emotioneel productIvo Groen
In ons gesprek geeft hij te kennen dat er uitermate veel marktanalyses voorafgingen aan het uiteindelijk product van DS Automobiles. De consument is op zoek naar iets wat écht ‘Frans’ is – de Franse luxe is een specifieke wens die men enkel daar verwacht en hoopt te vinden. Een uitgangspositie die voor DS Automobiles als rode draad werd genomen bij het ontwerp van de DS 7 CROSSBACK en de DS 3 CROSSBACK.
De DS 7 Crossback en de DS 3 Crossback dragen de gewenste DS-karakteristieken
Waar volgens Ivo Groen de kracht van DS Automobiles ligt, is het feit dat het DNA van het merk meteen over een x-aantal modellen uit wordt gestreken. Op die manier ontwikkelt de ontwerper een scala aan modellen die ieder – op hun eigen manier – een toevoeging zijn voor de markt, met karakteristieke eigenschappen waaraan men het merk herkent.
Zo is de DS 7 CROSSBACK een auto in de hogere regionen van ‘luxe’ met een statig voorkomen, terwijl de DS 3 CROSSBACK (E-TENSE) juist luxe brengt op een speelse manier. Desondanks dragen beide modellen een sterke herkenbaarheid met zich mee en worden ze dus direct geassocieerd met de identiteit van DS Automobiles.
We hebben het er dagelijks over.. 'Voor wie ontwerpen wij onze auto's?'Ivo Groen
Een stijlvolle kijk op de toekomst, met een knipoog naar het verleden
Uiteraard is DS bekend vanwege z’n iconische geschiedenis. De DS wordt door velen gezien als een bolide in z’n eigen respectievelijke klasse – een ontwerp dat zo anders is, dat het voor altijd vaststaat in de automotive geschiedenis. Een andere kijk op hetgeen al gedaan werd, zo ontstond die auto destijds – en zo ontstaan de auto’s van DS Automobiles op vandaag de dag ook.
De DS 3 CROSSBACK (E-TENSE) is hier een goed voorbeeld van. Dit is de 100% elektrische variant van de DS 3 CROSSBACK. Het ontwerp laat diverse karakteristieken zien die teruggrijpen op wat ooit was, denk aan de haaienvin bij de B-stijl. Terwijl het overall concept juist aangeeft klaar te zijn voor de toekomst. Het elektrische platform is in staat om met een actieradius van ruim 320 kilometer als volwaardig auto te fungeren. Bovendien zorgt de elektromotor met een vermogen van 136pk voor een verfijnde rijervaring, aangevuld met de unieke luxe zoals DS Automobiles die hoog in het vaandel heeft staan.
Het ontwerpen van een auto is een reactie op de markt om je heen
Bijzonder is het feit dat DS Automobiles als jong merk, nu al in weet te stappen in de markt van het elektrisch rijden. Tuurlijk, onder de vlag van PSA zijn resources toegankelijker, maar dat neemt niet weg dat men een grote sprong waagt. De DS 3 CROSSBACK E-TENSE is dan ook een boegbeeld voor de identiteit van het merk, net zoveel als de DS 7 CROSSBACK dat is.
Er is bewust rekening gehouden met de stappen die wél en niet gemaakt kunnen worden als relatief nieuw merk, zonder daarbij dingen te doen zoals andere merken die al doen. De kracht van een succesvol ontwerp ligt dan ook in het anticiperen op de markt, terwijl je zelf een duidelijke identiteit uit weet te stralen. Kenmerken bij DS Automobiles is de verlichting aan de achterzijde van de auto’s – het zogenaamde lighting signature.
In ons gesprek met Ivo Groen wordt duidelijk dat DS Automobiles zich richt op de markt en dan met name de consument. Een uitspraak die velen van jullie als ‘logisch’ zullen omschrijven, maar iets dat in de praktijk vaak anders is. DS Automobiles is gefocust op het leveren van Franse luxe, zonder zich te mengen in de massa om hen heen. Doen wat acceptabel is, met een eigen identiteit. Een sterke positionering, waarvan wij graag meer terug zouden willen zien in de industrie.
Meer informatie? Check dan www.dsautomobiles.nl