Tv-man, producent, succesvol ondernemer. Winston Gerschtanowitz, één man, drie levens. Minstens. Werkweken van 80 uur zijn eerder regel dan uitzondering. Die tijd gaat nu vooral zitten in DFFRNT Media, waarmee hij volop inzet om bedrijven te helpen hun online conversie te verbeteren. ‘We help you become the company of tomorrow.’
Tekst: Lonneke Gillissen Fotografie: Jesaja Hizkia
Een gevarieerd en druk leven; Winston Gerschtanowitz weet er alles van
Het is een druk leven dat Winston Gerschtanowitz leidt met zijn gezin, zijn tv- werkzaamheden en zijn nieuwe bedrijf. Een eerste vraag die me op de lippen brandt is dan ook: hoe ziet een gemiddelde dag er voor hem uit? ‘Mijn dag begint tussen zes en zeven. Ik ontbijt met mijn gezin, breng de kinderen naar school of ze gaan zelf, en ga daarna naar kantoor in Amsterdam.
Vandaag ben ik hier de hele dag, met vanavond van vijf tot acht nog een sessie. Daarna heb ik vaak nog afspraken.’ Dat “hier” is Epicenter in het fantastische glazen EDGE Olympic in Amsterdam Zuid, met naast een groot dakterras alle soorten (co)working spaces, studio’s en vergaderruimtes die de hardwerkende mens zich maar kan wensen. Een slim gebouw kortom, waar alles erop gericht is om de creativiteit en productiviteit te optimaliseren. Hier werkt Winston ‘vol aan DFFRNT’.
Begin 2017 richtte Winston DFFRNT op samen met zakenpartners Bas Verhart en Taco Ketelaar. De ondertitel van het bedrijf: experts in strategy + content + technology. ‘In tweeënhalf jaar tijd hebben we met een aantal externe partners – wij hebben het niet over klanten, maar over nauwe samenwerkingen – een mooi bedrijf neergezet. Dat vind ik bijzonder.’ Winston is de creatieve én de commerciële man. ‘Ik heb gemerkt dat creatieven graag nadenken over Het Idee. Commerciëlen zijn daar vaak helemaal niet mee bezig. Ik heb het geluk dat ik in het creatieve proces commercialiteit kan toepassen, en creativiteit in het commerciële proces. Dat vind ik ook leuk. En ja, dat werkt heel goed.’
Zo goed zelfs dat het bedrijf in de tweeënhalf jaar tijd van haar bestaan met haar partners al een groot aantal strategietrajecten gericht op digitale transformatie doorliep. ‘Wij vertellen bedrijven niet hoe iets meer kansen kan bieden, maar gaan samen met ze op zoek waar ze meetbaar meer impact kunnen maken. Zo creëren ze met ons hun eigen succes.
Wij helpen partners ook met het verhogen van hun conversie. Dat kan via growth hacking zijn, maar ook door soms een hele digitale transformatie te begeleiden. ‘Wat wij eigenlijk zeggen, is: we help you become the company of tomorrow. Op strategisch gebied, met story telling, digitale platforms en digital transformations. Dat is een heel leuk speelveld.’ Hij is even stil, glimlacht dan: ‘Eigenlijk zou ik iedereen die dit leest en die zijn bedrijf in de digitale wereld wil laten groeien, willen uitdagen me te bellen. Put your money where your mouth is. Kom gewoon een kop koffie drinken hier.’
De juiste balans vinden is de grootste uitdaging in mijn leven. Dat gaat goed, hoor.Winston Gerschtanowitz
Creatief-commerciële bril
Over dezelfde unieke combinatie van creativiteit en commercialiteit beschikte Winston ook al toen hij nog voor de televisie produceerde; hij zag de behoefte bij het publiek, kon deze direct omzetten in een creatief format en wist dit optimaal te vercommercialiseren. Hetzelfde doen ze nu dus met DFFRNT. Maar dan voor bedrijven. Op de vraag of hij helemaal niet meer produceert, is het antwoord dan ook: ‘Jawel, alleen niet meer voor televisie. Wij produceren heel veel, zoals content voor digitale platforms, story’s voor klanten, content in digitale transformaties. Maar wij zijn geen tv-producenten.’
En nee, Winston Gerschtanowitz mist het niet. Wel gebruikt hij nog dezelfde ‘bril’ als die waarmee hij naar de wereld keek om tv-formats te bedenken en neer te zetten. Dat gaat als volgt. ‘Ik kijk om me heen en vraag me af: wat zie ik iedereen doen, en wat zou ik daarmee kunnen doen wat niemand anders doet? Als je in de tv-wereld zit en formats creëert, denk je: wat beweegt al die honderdduizenden, miljoenen mensen?
Als je dat ziet, heb je iets te pakken wat veel mensen interessant vinden. Die bril heb ik nog wel, maar nu is het platform online.’ Op die manier naar de wereld kijken is niet iets wat je jezelf kunt aanleren, denkt Winston. Wel dient het nog een andere functie. ‘Het kan ook betekenen dat je ziet hoe de digitale wereld verandert en hoe je er dus voor kunt zorgen dat de partners meer impact hebben op hun business, welke digitale veranderingen daarvoor nodig zijn.’
Dreamteam
Met DFFRNT heeft Winston tot nu toe heel bewust onder de radar geopereerd. ‘Het is natuurlijk heel makkelijk om te roepen dat je iets nieuws gaat beginnen en het helemaal anders gaat doen. Dan denkt de buitenwereld al snel: nou, laat maar eens zien dan. Dat wilden we niet, we wilden ons bedrijf de tijd gunnen, het rustig opbouwen en ook zelf ondervinden waar de grootste kansen liggen. En nu het stevig staat, gaan we naar buiten treden. Dit is de eerste stap.’
Qua digitale expertise is het bedrijf heel breed onderlegd met the top of the bill aan mensen. ‘We hebben de luxe gehad om in die tweeënhalf jaar tijd ook te kunnen bouwen aan een topteam. Dat is de winst van de afgelopen periode. Door hoe we ons in het begin hebben geprofileerd, onder de radar zonder al te veel te koop te lopen met onze expertise, en natuurlijk dankzij het feit dat we goede financierders hebben gevonden, werkt dat in combinatie met ons topteam nu zijn vruchten af.’
Dat hij dat dreamteam samen met partners Bas Verhart en Taco Ketelaar heeft kunnen neerzetten, vindt Winston niet alleen ‘waanzinnig’, het allermooist vindt hij het dat hij dankzij hen meer dan ooit leert. ‘Ik mag dagelijks bijvoorbeeld met Arjan Postma werken, de oprichter van het voormalige Freedomlab. Op en top strateeg en ook creatief onwijs sterk. En als ik met Jasper Hauser, techneut pur-sang, praat over de zaken die hij bij Facebook heeft gedaan, verrijkt en inspireert dat mij enorm.’ Ook is Winston er trots op dat hij deze mensen in huis heeft weten te halen.
Ik kijk om me heen en vraag me af: wat zie ik iedereen doen, en wat zou ik daarmee kunnen doen wat niemand anders doet?Winston Gerschtanowitz
Momentum
Maar er is – naast een uniek product en een dreamteam – nog een derde aspect van belang om als bedrijf optimaal te presteren, stelt Winston. Het momentum. ‘Ik zie het als drie onderdelen die je nodig hebt om met je bedrijf tot topprestaties te kunnen komen. Je kunt een heel mooi product hebben en een fantastisch team, maar als er geen momentum is, komt je business niet van de grond. En ook wat dat betreft zitten we goed, want ook het momentum is daar. Een groot gedeelte van de bedrijven heeft in deze tijd de ambitie om grote stappen te maken op digitaal gebied.’
Daar komt bij dat Winston het belangrijk vindt dat DFFRNT niet wordt beoordeeld op het leuke idee dat het misschien heeft, maar dat de klant achterblijft met het gevoel: die gasten hebben mij echt geholpen om de business te laten groeien. ‘Dáár wil ik dat ze over praten als ze over ons praten. Wij zijn geen agency die mooie filmpjes maakt, wij werken nauw samen met al onze klanten op meetbare impact.’
Familieman
En dan is er natuurlijk nog Winston, de familieman. Bij een foto op Instagram van hemzelf, zijn vrouw Renate en zoons Julian en Benjamin staat in kapitalen: THIS IS WHAT IT’S ALL ABOUT!!! Want zijn gezin is voor hem belangrijker dan wat dan ook. ‘De juiste balans vinden is de grootste uitdaging in mijn leven. Dat gaat goed, hoor. Hoewel ik wel vind dat ik de jongens nog te weinig van school haal. Maar verder lukt het prima.’ Ook labradoodle Obi die sinds een jaar bij het gezin in Blaricum woont is veelvuldig op de Instagram-plaatjes te bewonderen.
Op de vraag wat voor hem pure luxe is, antwoordt Winston dan ook zonder twijfel: ‘Vrije tijd. Absoluut. En als ik op reis ben dat ik slaap in een lekkerder bed dan thuis, best een uitdaging overigens. Het is natuurlijk zo dat ik in de gelukkige positie verkeer dat ik het goed heb, dus luxe zit hem voor mij in andere dingen. In zaken die ik niet kan kopen. Dat neemt niet weg dat ik heel erg kan genieten van mooie dingen. Maar ik zou ook heel goed zonder kunnen. En hoewel maar weinig, heb ik echt wel vrije tijd. Ik sta op zaterdag op het hockeyveld met de kinderen en de zondagochtend is echt heilig. Op zondagavond gaan mijn vrouw en ik vaak op pad. Het gezin staat toch op één.’ Even is hij stil en besluit dan: ‘Ambitie komt daar net achteraan. Op 1,1.’
Editie 06
Winston Gerschtanowitz
Dit verhaal staat oorspronkelijk in een geprint nummer van Pure Luxe Magazine.
Bekijk magazine