“De auto’s van de McLaren Senna GTR LM-collectie zijn een buitengewoon passende manier om de 25e verjaardag van onze overwinning op Le Mans in 1995 te vieren”, aldus Mike Flewitt, CEO van McLaren Automotive. “Die prestatie wordt algemeen erkend als een van de beste prestaties aller tijden in de enduranceracerij, maar voor McLaren was het belang ervan nog groter omdat het een onmiddellijk en onmiskenbaar verband aantoonde tussen het race-DNA van ons merk en het begin van de ontwikkelingen van onze straatauto.”
McLaren heeft vijf bijzondere McLaren Senna GTR LM-edities ontwikkeld
Elk detail van de vijf auto’s werd met de hand geschilderd bij McLaren Special Operations. Speciale toestemming werd verleend door Gulf en Harrods en door Le Mans-organisator de Automobile Club de l’Ouest (ACO) om logo’s en merknamen opnieuw te mogen gebruiken. Het dak van elke auto is zelfs voorzien van een authentieke, nagemaakte sticker van de technische controle voor de race. Die sticker is het enige stuk vinyl van het kleurschema.
De relatie tussen elke McLaren Senna GTR LM en zijn F1 GTR-voorganger wordt verder benadrukt door een speciale plaquette aan de binnenzijde van de koolstofvezel kuip. Ook is het originele F1 GTR-chassisnummer op de plaquette te vinden. Elke auto is voorzien van een geëtste verwijzing naar zijn ‘Le Mans-twin’, inclusief de datum van de race, de namen van de drie coureurs in die auto en de positie waarin de auto is geëindigd.
Ieder exemplaar wordt middels technische specificaties tot het best mogelijke gedreven
Naast de visuele kracht van de kleurstellingen en de uitstekende detaillering, heeft elke McLaren Senna GTR LM een aantal exclusieve functies en technische verbeteringen die hem verheffen boven de toch al uitzonderlijke circuitauto waarop hij is gebaseerd: de McLaren Senna GTR. Die opmerkelijke auto werd ontworpen om de hoogste pk/kg-verhouding van alle McLarens op dat moment te hebben. Tevens is het model aerodynamisch geoptimaliseerd om meer dan 1000 kg neerwaartse kracht te kunnen genereren.
Verbeteringen aan de 4,0-liter M840TQ-motor met dubbele turbocompressor van de GTR omvatten klepveerhouders gemaakt van metaalmatrixcomposiet (MMC) voor een gewichtsreductie van 65%, hoogwaardiger staal voor de klepveren en handgepolijste CNC-cilinderkoppen.
Het opnieuw kalibreren van de elektronica betekent een vermogen van 845 pk – een toename van 20 pk ten opzichte van de ‘gewone’ McLaren Senna GTR. Ook is er meer koppel beschikbaar bij lagere toerentallen waardoor een het maximum toerental kon worden opgeschroefd tot dichter bij 9.000 toeren per minuut dan de ‘zachte limiet’ ‘van 8.250 tpm.
Andere unieke LM-kenmerken zijn er in overvloed. Het Inconel-uitlaatsysteem van de GTR, dat uit het achterdek onder de achtervleugel komt, is verder verbeterd door de toevoeging van speciaal ontworpen LM-uitlaatpijpen. OZ Racing, dat de wielen voor de McLaren F1 GTR leverde, creëerde een op maat gemaakt vijfspaaks GTR LM-wiel. De remklauwen zijn afgewerkt in satijn goud – een andere knipoog naar de F1 – en de draagarmen van de ophanging zijn geanodiseerd en in dezelfde kleur.
Binnenin zijn exclusieve LM-functies te vinden waaronder een racestuur met goudkleurig geanodiseerde schakelpaddles en bedieningsknoppen (als eerbetoon aan de goudkleurige schakelkoppeling van de McLaren F1); pedalen van titaniumnitride met LM-logo’s; lederen portierriempjes en lichtgewicht koolstofvezel racestoelen aangevuld met op maat gemaakte hoofdsteunen en een zespunts racegordels in zwart met kussentjes in carrosseriekleur van MSO.
Een collectie als statement
“We wilden een belangrijk statement maken met deze collectie”, legt Ansar Ali, Managing Director van McLaren Special Operations uit. “Door deze ongelooflijke auto’s te maken, die voldoen aan de eisen van enkele van onze meest veeleisende klanten, laten we de verbazingwekkende hoeveelheid talent zien die we binnen MSO hebben – een team dat adembenemende producten kan visualiseren, ontwerpen, produceren en leveren.”
“Het McLaren Senna GTR LM-project is al bijna twee jaar een project van liefde; we hebben ons uiterste best gedaan om niet alleen de technische aspecten van de auto’s te perfectioneren, maar ook om samenwerking te verkrijgen van merkhouders en partners om de authenticiteit te maximaliseren. “
Een van die betrokkenen is Le Mans zelf, in de vorm van de ACO. De beroemde raceclub hielp de vijf GTR LM-eigenaren om het bezit van zo’n bijzondere nog bijzonderder te maken. De eigenaren kunnen straks genieten van een VIP-bezoek aan de 24 uur van Le Mans. Ook zullen ze op de ochtend van de race met hun eigen GTR LM’s over het circuit kunnen rijden, vergezeld van de originele F1 GTR’s die in 1995 deelnamen.
“Door de COVID-pandemie hebben we deze mogelijkheid moeten uitstellen tot 2021″, aldus Ansar Ali. “Maar de eigenaren van deze auto’s zullen nog steeds kunnen genieten van een unieke ervaring die MSO biedt.”