John de Mol kan zich ook dit jaar weer de hoogst genoteerde BN’er in de Quote 500 noemen. Maar naast dat is hij in diverse andere lijsten te vinden. Zoals de Forbes, waar hij op plek #1267 staat. De Nederlandse entertainment-magnaat John de Mol is een van de grootste namen in reality-tv en dat is lang niet onverdienstelijk. Dit is het vermogen van John de Mol jr.

Begin van John de Mol

John de Mol groeide op in een doorsnee gezin in ’t Gooi. De Mol, begonnen op het gymnasium, had talent voor voetbal. Na zijn havo-examen hoopte hij aanvankelijk op een carrière als profvoetballer. Zo’n zes jaar later werd hij commissaris bij Ajax, maar toen zijn vader directeur werd van de piratenzender Radio Noordzee, verlegde De Mol echter zijn belangstelling van het voetbal naar de platenindustrie. Hij werd technicus bij de radio en niet veel later stond hij zelf de platen aan elkaar te praten.

De basis voor zijn televisieloopbaan werd gelegd bij Studio Sport, waar De Mol als parttimer de hoogtepunten uit voetbalwedstrijden aan elkaar monteerde. Bij de TROS begon hij ondertussen als freelance producer, maar door het snelle vertrek van de leiding toentertijd produceerde hij op zijn 23e op eigen kracht de populaire spelshow De Showbizzquiz.

John de Mol Producties BV

In 1979 nam hij zijn ontslag bij de Tros, om als zelfstandig producent zijn eigen pad te bewandelen. In dat jaar richtte hij De Mol John de Mol Producties op. Het bedrijf draaide de eerste 7 jaar constructief verlies. Maar Sky Channel was zijn reddende engel. Een paar jaar later kwam de eerste echte kijkcijferhit met de serie Medisch Centrum West. De doorbraak van commerciële-tv was daar en vele commerciële producties volgden.

In 1994 ging De Mol samenwerken met Joop van den Ende, waar Endemol uit voortkwam. Het bedrijf wist het al snel te schoppen tot een van de meest toonaangevende productiebedrijven van heel Europa. Vooral het programma Big Brother had daar een groot aandeel in. Het duurde niet lang voordat potentiële kopers kwamen aankloppen om het bedrijf van het duo over te nemen. Het Spaanse telecombedrijf Telefonica betaalde uiteindelijk 5,5 miljard euro voor de overname. In 2007 kocht een mengelmoes van de investeringsmaatschappijen van De Mol en Silvio Berlusconi een 75% aandeel terug. Om het vervolgens in 2000 wéér te verkopen voor € 5,5 miljard, aan wederom Telefónica. Vlak hierna werd een BV onder de naam Talpa Capital nieuw leven ingeblazen.

Talpa Network

Tegenwoordig is Talpa niet meer weg te denken in ons land. Sinds de verkoop van Endemol is De Mol via Talpa Media ook op televisiegebied weer actief. Hiervoor kocht hij onder andere in 2004 de voetbalrechten van de Eredivisie en het populaire programma Expeditie Robinson.

Via een ‘assetdeal’ verkreeg de Mol een aandeel van 26,3% in RTL Nederland. In ruil voor het aandeel in RTL Nederland zijn Radio 538 en enkele onderdelen van de televisiezender Tien naar RTL gegaan. Nu RTL 8. Talpa Producties is het productiebedrijf van Talpa Media en produceert onder andere televisieprogramma’s volgens het door De Mol bedachte format van The Voice. In maart 2015 verkocht hij zijn kindje Talpa Media aan de Britse ITV voor een eerste contante betaling van $545 miljoen (zo’n 457 miljoen euro). Maar de rest van Talpa Network blijft onverhard doorgaan en lang niet onverdienstelijk, in allerlei verschillende branches: Talpa Gaming, Talpa Beheer, Talpa Events, Talpa Social en ga zo maar door.

Het vermogen van ome John 

De Talpa-oprichter staat met een geschat vermogen van 2,4 miljard op de zesde plek in de jaarlijkse lijst van rijkste Nederlanders.