Bentley Mulliner toont na ruim 40.000 uur ambachtsuren het eerste nieuwe model Bentley Blower. De woorden vakmanschap en pure perfectie vatten dit kort, maar krachtig samen. Buiten het feit dat de Blower een klassieke wagen van Bentley is, was deze ruim 90 jaar niet meer nieuw te verkrijgen. Maar hier komt verandering in. Althans, er kwam verandering in. Er zijn twaalf exemplaren die allemaal direct zijn verkocht.

De twaalf exemplaren van deze Bentley Blower zijn bestempeld als klantenauto’s. Deze twaalf exemplaren zijn allemaal gebaseerd op de ontwerptekeningen en gereedschapsmallen die gebruikt werden bij het bouwen van de oorspronkelijke vier Blowers van Bentley. Ieder onderdeel van deze absolutie klassieker is gescand en gelezen door een 3D printer.

Deze nieuwe Blower bestaat uit 1846 afzonderlijke onderdelen die ontworpen zijn om de nieuwe Blower te creëren. 230 van deze 1846 onderdelen zijn in feite assemblages, hiervan is één assemblage de motor. Hier door komt het totaal aantal onderdelen op enkele duizenden. Al deze delen zijn gemaakt door een projectteam van Bentley Mulliner-ingenieurs, ambachtslieden en technici die samen hebben gewerkt met een aantal Britse leveranciers.

Het ontstaan van de Blower Car Zero

Aan de hand van een uitgebreide analyse, kijkend naar de oude Blowers is deze wagen tot stand gekomen. De ontwerptekeningen en de historische foto’s van de klassieke Blower hebben hier ook een enorm aandeel in gespeeld. Dit alles maak de nieuwe Blower tot een absoluut pronkstuk.

Deze analyses zijn direct door gezet naar de absolute specialisten uit de UK. Bentley UK heeft vervolgens een aantal componenten voor de nieuwe Blower gemaakt. Het chassis is bijvoorbeeld van dik staal. Dit staal is met de hand gevormd door specialisten van Israël Newton & Sons. The Vintage Car Radiator Company heeft de taak van de belangrijke reproducties gekregen van Bentley Mulliner. Denk dan aan de mooie spiegels, massieve nikkelzilveren radiatoromhulling en een met de hand geklopte brandstoftank van staal en koper.

Bentley Blower

Vervolgens zijn er met de hulp van Jones Springs iconische koplampen gereproduceerd. Naast dat deze ontwikkelingen in volle gang werden gezet, werd er ook gewerkt aan een nieuw frame van essenhout. Dit alles maakt de wagen echt een enorm complex stuk vakmanschap.

De eerste Bentley Blower sinds 90 jaar

De glanzende zwarte lak van de Bentley Blower is gecombineerd met Oxblood-rood leer van de Schotse fabrikant Bridge of Weir. De stoelen van de nieuwe Blower zijn net als bij het originele model gevuld met in totaal tien kilo paardenhaar. Een heerlijk royale zit kun je dit dus wel noemen.

De gloednieuwe 4,5 liter motor van Car Zero is gebouwd met de hulp van diverse specialisten, Waaronder NDR Ltd. Buiten deze kersverse motor zijn er nieuwe innovaties verwerkt in de wagen, aluminium zuigers zijn daar één van. Andere innovaties zijn: het implementeren van een bovenliggende nokkenas, vierkleppen cilinder en een dubbele ontsteking. Deze beroemde 4,5 liter is naast tal van bovenstaande innovaties voorzien van een roots-type supercharged. Dit alles maakt de motor exact hetzelfde als de Blower waar ze 20 jaar geleden mee raceten.

Bentley Blower

De Bentley Blower-test

De bouw van de Car Zero is nu voltooid en nu is het tijd om beide wagens eens goed te testen en te vergelijken. Het testprogramma is ontworpen om het equivalent te bereiken van 35.000 kilometer rijden over de normale wegen. Naast het rijden over de normale wegen wordt de wagen ook op het circuit getest, 8000 kilometer moet de wagen het hier weten vol te houden. Deze test gaat de coureur van de Blower absoluut het moment van zijn leven bezorgen. Bentley-topman Adrian Hallmark kan niet wachten op het moment dat dit pronkstuk getest gaat worden. Ditzelfde geldt overigens ook voor de redactie van Pure Luxe.

Bentley Blower