Sterren en Social Media: het zijn twee aspecten die hand in hand gaan. Een ster is vrijwel niet in staat om uit de buurt te blijven van platformen als Facebook en Instagram en is dat wel het geval, dan worden we wel doodgegooid met zogenaamde fan-accounts. Aangezien bekendheden zoveel fans (lees: volgers) hebben, zijn ze vaak de ultieme marketingtool voor bedrijven. Laat je geurtje of je kledinglijn aanprijzen door een bekendheid en je bereikt zomaar duizenden, zelfs miljoenen mensen. Cristiano Ronaldo is geen uitzondering op deze vorm van Marketing, ook wel Influencermarketing genoemd.
Cristiano Ronaldo het meest prijzige reclamebord op Instagram
Logischerwijs is het gebruik van Influencermarketing een tool die volledig tot stand is gekomen door onze connectie én interesse voor Social Media. Waar vroeger tijdschriften, kranten en bilboards de boodschap over moesten brengen, daar gebruiken merken daar heden te dage persoonlijkheden voor. Een snelle klik leert ons dat Cristiano Ronaldo een following heeft van 186 miljoen mensen. Zet daar een prijs tegenover van €884.000 voor een post en je realiseert je al gauw dat een bedrijf vrij ‘goedkoop’ een gigantisch publiek bereikt.
Dit bericht bekijken op Instagram
Met deze marketingtool lijkt er voor de ‘gewone burgerij’ óók een nieuwe weg naar potentieel rijkdom ingeslagen: iedereen wil influencer worden. Toch is het niet zomaar eventjes gefikst. Het is essentieel dat je een grote invloed uit kunt oefenen, dus alvorens je op het niveautje ‘Cristiano Ronaldo’ zit, is er nog een lange weg te gaan.
Dit bericht bekijken op Instagram
Buzz Bingo stelt een bijzondere top-10 samen
Cristiano Ronaldo is natuurlijk niet de enige die z’n platform goed weet te gebruiken voor een leuk zakcentje. Ook andere sterren zoals Lionel Messi, Kendall Jenner en David Beckham verdienen een prettige boterham met hun Instagram-profiel. Buzz Bingo zocht uit hoeveel posts iedere ster in de afgelopen 12 maanden heeft geplaatst – in samenwerking met een merk. Hieruit werd duidelijk dat Cristiano Ronaldo maar liefst 49 keer een post plaatste in samenwerking met een andere partij. Een vlugge rekensom vertelt ons vervolgens dat hij €43,4 miljoen verdiende met die 49 posts. Een gigantische som. Onderstaand de top-10 van bekendheden die het best verdienen met hun Instagram-profiel.
10. Khloé Kardashian – €1,1 miljoen (hoeveel geld per post is onbekend)
9. Ronaldinho – €2,4 miljoen (hoeveel geld per post is onbekend)
8. Kylie Jenner – €3,4 miljoen (€1,51 miljoen per post)
7. Zlatan Ibrahimovic – €3,6 miljoen (€181.000 per post)
6. Neymar – €6,5 miljoen (€655.000 per post)
5. Selena Gomez – €7,3 miljoen (€803.000 per post)
4. David Beckham – €9,7 miljoen (€324.000 per post)
3. Kendall Jenner – €14,4 miljoen (€554.000 per post)
2. Lionel Messi – €21,1 miljoen (€588.000 per post)
1. Cristiano Ronaldo – €43,4 miljoen (€884.000 per post)
Bron: Het Laatste Nieuws