Uber verloor vorig jaar maar liefst €6,8 miljard en dat is eigenlijk goed nieuws voor het in San Francisco gevestigde megabedrijf. Uiteraard ligt dit iets genuanceerder. Het bedrijf kondigde deze week ook aan dat het 3700 full-time werknemers zou ontslaan – ongeveer 14 procent van het huidige personeelsbestand. Nog eens 400 werknemers van de fiets- en scooterdivisie van Uber kunnen ook naar hun baan fluiten, om de investeringsovereenkomst met Lime af te kunnen betalen.
Winstdoelstellingen Uber 2021
In het rapport dat Uber 10 februari samen met de resultaten van het vierde kwartaal uitbracht, was het verlies gezien over het hele kalenderjaar van 2020 waar te nemen. Het vertegenwoordigde een aanzienlijke daling ten opzichte van de $8,5 miljard die het in 2019 verloor. In de loop van het jaar verkocht Uber kostbare ondernemingen, schrapte ze personeel en concentreerde zich op andere winstgevende zaken.
Het bedrijf rapporteerde $968 miljoen aan verliezen over de laatste drie maanden van 2020, inclusief $36 miljoen aan aandelen. Ondanks de schijnbaar grote verliezen zei CFO Nelson Chai in een verklaring dat Uber “goed op weg blijft om onze winstdoelstellingen in 2021 te bereiken”.
Uber heeft gezegd dat het streeft naar winstgevendheid op een aangepaste basis voor het einde van dit jaar. Net als Lyft, dat dinsdag zijn resultaten over het vierde kwartaal rapporteerde, zag Uber enige verbetering ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar, maar zag de omzet nog steeds dalen als gevolg van de aanhoudende pandemie van de impact op zijn activiteiten. Uber boekte in het vierde kwartaal een omzet van $ 3,2 miljard, een daling van 16% ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor.
(Durf)kapitalisme
Uber’s steunpilaar is vooralsnog Uber Eats, die de omzet in het vierde kwartaal met 224% zag stijgen tot $ 1,4 miljard in vergelijking met het jaar ervoor. Deze jaarlijkse verliezen lijken voor Uber uit te monden in een financiële afgrond, maar niets is minder waar. Arjan Lubach legt precies uit hoe dat in z’n werking gaat. De video komt uit februari van vorig jaar, maar het is hetzelfde concept.
Het taxibedrijf heeft de afgelopen maanden gewerkt aan het versterken van zijn leveringsportfolio. In juli nam Uber een van zijn kleinere concurrenten voor voedselbezorging, Postmates, over voor $ 2,65 miljard in een all-stock deal. Vorige week kondigde het bedrijf aan dat het startup voor het bezorgen van alcohol Drizly overneemt. De overname komt doordat Uber zijn verheven – en kostbare – ambities heeft opgegeven. Het bedrijf verkocht in december zijn onderzoeksafdeling voor autonome voertuigen en de ambities met betrekking tot vliegende taxi’s.
Kritiek
Ondanks dat velen gebruik maken van de goedkope service, is er ook veel kritiek op. Techverslaggever van The New York Times Mike Isaac schreef er een boek over, waar hij onder andere de onethische handelspraktijken van Uber behandeld: “Het zijn geen mensen voor hen, ze worden behandeld als apparaten die ze nu eenmaal nodig hadden om reizigers te vervoeren. Veel uren draaien? Dat hoort erbij als je probeert vraag en aanbod precies op elkaar af te stemmen.”
“Er zit ook een interessante tegenstrijdigheid in: Uber is een heel geslaagd product, maar als merk heeft het bedrijf een zeer slechte naam. Gebruikers waarderen Uber dan weer wel – we gaan zien hoe dat de komende jaren verder gaat.”