Westfield Mall of the Netherlands bij Den Haag – Leidschendam – heeft haar deuren eindelijk geopend. De timing is niet optimaal, maar toch zien experts een mooie toekomst voor het shoppingwalhalla. Ondanks de ongunstige openingstijd is inmiddels al 92 procent van de ruimte verhuurd.

Al jaren bouwt belegger Unibail-Rodamco-Westfield winkelcentrum Leidsenhage om tot het grootste en meest luxueuze winkelcentrum van Nederland. Eindelijk is het gigantische project open. Wel ruim drie jaar later en €160 miljoen duurder dan oorspronkelijk in de planning stond.

Mall of the Netherlands

Dit moet dé winkelplek van Nederland worden. Dat is ook te concluderen aan de naam: Mall of the Netherlands. Door de aangescherpte regels moeten klanten minimaal vier uur van tevoren een tijdslot boeken. Daarnaast zijn alle inpandige horecazaken, bioscoopzalen en andere activiteiten op slot en grendel. De spontaniteit is er dus wel van af.

Winkelcentrum

De ruim 4500 vierkante meter is verdeeld over twee verdiepingen. Boordevol restaurants, verscheidene faciliteiten en liefst 280 winkels waaronder Zara, Bershka, Pull&Bear and Stradivarius.

Luxe winkelcentrum

En dat terwijl de Westfield Mall of the Netherlands is bedoeld als belevingswereld, zegt Bart van Twillert, directeur Nederland bij URW. “Voor de feestelijke opening zou iemand in de categorie Lady Gaga of Justin Bieber komen optreden’, vertelt hij. ‘We wilden slingers, toeters en bellen. Dat kan nu niet, maar dicht blijven is ook geen optie: onze winkeliers hebben de omzet van kopen op afspraak hard nodig”.

De Mall is niet te missen. De moderne golvende gevel en de zijwand met verticale tuin steken behoorlijk af tegen de jaren ’70 bouw eromheen. Een week voor de opening rijden tientallen witte busjes af en aan. Stratenmakers betegelen nog snel de parkeerplaats, hijskranen slingeren druk heen en weer. Nieuwsgierige bezoekers gluren alvast door de ruiten.

Marmeren vloeren en kamerhoge ruiten

Naast de aanzienlijke bouwkosten en omvang, is het dus ook zeer luxe. Marmeren vloeren, acht meter hoge glazen winkelpuien, een versmarkt met kraampjes met veel zwart staal. Automatische schoenpoetsers in de chique toiletten.

Winkelcentrum

Aangezien openbare gebouwen nog steeds geen grote hordes koopjesjagers kunnen ontvangen, staan de hoopvolle ondernemers in de Mall met hun halve deuren open tamelijk verveeld met hun handen in de zakken te wachten op klanten.