1965 is het jaar dat voetbalclub FC Twente werd opgericht, Winston Churchill overleed, Aleksei Leonov de eerste ruimtewandeling ooit uitvoerde én dat deze Ferrari 500 Superfast werd gefabriceerd. De 500 Superfast was terug in de tijd hét vlaggenschip van het merk uit Maranello. Eén antieke auto met een verhaal, die een grote som geld moet gaan opleveren.

1965 Ferrari 500 Superfast

In totaal rolden er halverwege de jaren ’60 slechts 36 exemplaren met een 400 pk 5,0 liter V12-motor gekoppeld aan een 5-versnellingsbak van de Italiaanse productieband.

Deze Superfast werd nieuw geleverd in Milaan in de zomer van 1965, om vervolgens deel uit te maken van diverse opmerkelijke collecties over de hele aardkloot. Meest recent in de VS, waar de historisch uitvoering heeft geprofiteerd van een merkspecialist, complete motorrevisie en waar alle mechanische systemen grondig zijn doorgelopen.

Ferrari 500 Superfast

De Superfast behoudt zijn originele matching numbers-engine en alle andere componenten, zoals bevestigd door het ‘rode boekje’ – het Ferrari Classiche Certificaat met alle historie. Sinds nieuw is de 500SF in zwart geschilderd en zoals vandaag te zien, is de 500SF ook uitgerust met schijfremmen, elektrische ramen, radio en een gereedschapsrol en krik.

Prins Bernard van Nederland

Er zijn slechts 25 Series I Superfasts gebouwd vanwege de enorme prijs en het ingewikkelde detailwerk dat van Pininfarina vereist is. Eén van de eerste eigenaren was onder andere Prins Bernard van Oranje. In 1967 werden nog eens 11 auto’s van de ’tweede serie’ gemaakt.

De vraagprijs hikt tegen de $2,5 miljoen aan, $2.495 miljoen om exact te zijn. Breng de site van Copley Motorcars een bezoekje voor meer info. Hun aanbod bestaat buiten deze Ferrari, uit nog talloze andere klassiekers, waaronder een 1967 Mercedes-Benz 230s, een 1960 Porsche 356B T5 1600 en een 1963 Ferrari 400 Superamerica LWB Aerodinamico.

Ferrari 500 Superfast