De Crocs zijn al jaren een bekend fenomeen in de hedendaagse cultuur. De een vindt ze geweldig, de ander vindt ze spuuglelijk. Die tweede groot heeft de overhand, dachten we. Niemand kan er echter omheen dat de schoenen enorm innoverend zijn geweest en een hoop geld hebben opgeleverd. Althans, voor de oprichters dan. In de mondiale crisis schreef Crocs namelijk een recordkwartaal.

Crocs in opmars

Met de lancering van de rubberen gatenschoenen met plateauzolen en zelfs een knalroze stiletto met gaten, hielp het hippe modemerk Balenciaga een paar jaar geleden flink mee aan de comeback van de rubberen klomp. Bijna iedereen vindt Crocs verschrikkelijk, toch hebben genoeg huishoudens een paar in de kast staan.

Crocs

Het bedrijf werd opgericht in 2002 door 3 jongemannen en groeide enkele jaren uit tot een wereldwijd ´mode´ symbool. De modewereld haalde echter lang haar neus op voor de rubberen klompen en men voorspelde al gauw de ondergang van de Crocs. Dankzij de samenwerking met beroemdheden, is Crocs weer terug van weggeweest.

Het schoeisel werd eind april weer wereldnieuws toen The Roots-frontman Questlove de Oscars van 2021 bezocht op een paar gouden klompen. Daarmee gaf hij gestalte aan de manier waarop veel thuiswerkers zich nu kleden; business at the top, comfort at the bottom.

Crocs schrijft recordkwartaal

Het eerste kwartaal van dit jaar heeft Crocs een recordomzet gedraaid van €420 miljoen – bijna een verdubbeling van de €250 miljoen van vorig jaar. De winst steeg ook vrolijk mee, van €10 miljoen vorig jaar naar dik €80 miljoen dit jaar. De CEO – Andrew Rees – ziet in het vele thuiswerken de oorzaak, maar ook de invloed van celebrities.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Justin Bieber (@justinbieber)

Zo dragen supersterren als Rihanna, Ariana Grande, John Cena, Prins George en Justin Bieber de rubberen gatenschoenen maar al te graag. Crocs is vrij recent ook een samenwerking aangegaan met Drewhouse – het bedrijf van Justin Bieber. Deze samenwerking zorgde meteen al voor een stijging in de verkoop van 6%. We zijn benieuwd hoe de schoenen zich in de toekomst gaat positioneren.