Ongeveer twee jaar na de beursgang van Just Eat Takeaway, moederbedrijf van Thuisbezorgd, voegde CEO Jitse Groen zich in de zomer van 2018 tot de miljonairs van ons land, terwijl hij ondertussen al weer goed is voor 1,5 miljard dollar. Nu ruim 2 jaar verder vindt er weer een historisch moment voor hem plaats. De Delftenaar heeft namelijk groen licht gekregen om de Amerikaanse concurrent Grubhub overnemen voor 7,3 miljard dollar (6,4 miljard euro).

Op een na grootse maaltijdbezorger ter wereld

De Amerikaanse aandeelhouders van Grubhub stemden vandaag in met de overname. Na deze ontwikkeling wordt Just Eat Takeway de op een na grootste maaltijdbezorger van de wereld. Alleen het Chinese Meituan is groter. De combinatie Just Eat Takeaway (JET) en Grubhub is actief in 24 landen en heeft tientallen miljoenen klanten. Just Eat Takeaway geeft aan dat het nieuwe megaplatform is gebouwd rond de vier grootste en meest winstgevende landen op het gebied van maaltijdbezorging. Dat zijn de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en ons eigen kikkerlandje.

Amerikaanse droom voor Jitse Groen

Soepel verliep de overname niet. Vanwege het feit dat Takeaway.com onder meer een beursnotering in de VS moest aanvragen, wat het nodige papierwerk en tijd kostte. Na wat wikken en wegen slaagden ze erin en met het akkoord van 99,98 procent van de Grubhub-aandeelhouders staat er niks en niemand meer in de weg. Jitse Groen probeert al jaren voet aan de grond zetten in Amerikaans grondgebied waardoor voor hem een wens is uitgekomen.

Bij Op1 (de video hieronder) zei hij: “Onze concurrenten kwamen vroeger uit Groningen, toen uit Berlijn en tegenwoordig uit de VS. Je merkt dat het internationale speelveld voor ons steeds groter wordt.”

Just Eat Takeaway

Jitse Groen richte het bedrijf op in 2000 in zijn studentenkamer en boekte vorig jaar een omzet van 2,4 miljard euro, maar liefst 54% meer dan in 2019. Terwijl veel sectoren veel (finaciele) last hadden van alle beperkingen die 2020 met zich meebracht, werden er meer thuismaaltijden besteld dan ooit tevoren: ongeveer 1,6 miljoen per dag. Met de nieuwe combinatie schat Groen in dat ze 90 miljoen bestellingen per maand afhandelen en een paar honderdduizend koeriers in dienst hebben.

Alleen de grootste aanbieders kunnen volgens hem verdienen aan de maaltijdplatforms. Niet voor niets zei Groen ooit: “Ze kunnen niet meer om ons heen.” Maar dat betekent niet dat ze andere kleine restaurants helpen, integendeel zelfs. Restaurants moeten doorgaans 30% van hun inkomsten afstaan, waarna ze pas na 8 weken worden uitbetaald door de bestelplatformen. Vandaar dat er ook veel kritiek is tegen deze handelswijze.

Vijf jaar geleden nam Takeaway de Duitse bezorgservice Delivery Hero voor € 930 miljoen over, waardoor Groen al de marktaanvoerder werd bij de Duitsland. En in 2019 waren de Britten van Just Eat aan de beurt. Met de oversteek naar Amerika is Groens honger kennelijk nog niet gestild. Met de overname van Grubhub is hij verantwoordelijk voor een van de grootste Nederlandse deals in de VS.

Grubhub

De andere concurrent DoorDash is daar met een aandeel van 43 procent oppermachtig op het gebied van maaltijdbezorging. DoorDash investeerde de afgelopen jaren miljoenen dollars in verdere groei. JET zal dus nog behoorlijk wat geld nodig hebben om de nummer 1-positie te kunnen bemachtigen. Grubhub heeft nu nog een aandeel van 23 procent en voelt de hete adem van UberEats in z’n nek, met 22 procent.