Koenigsegg verlegt de grenzen van de autotechniek sinds de oprichting in 1994. Terwijl de rest van de auto-industrie zich begint te concentreren op elektrische auto’s, inclusief de fabrikanten van hoogwaardige machines, verkennen de Zweden alle mogelijkheden om het tijdperk van CO2-neutrale mobiliteit in te luiden, zelfs volkanen houden Koenigsegg niet tegen in hun zoektocht.

Lava in je gloednieuwe Koenigsegg?

In een interview met Bloomberg sprak Christian von Koenigsegg, oprichter en chief executive van Koenigsegg Automotive, over zijn ambitieuze duurzaamheidsplannen voor het bedrijf, waaronder het experimenteren met een nieuw type hernieuwbare brandstof die afkomstig is van semi-actieve vulkanen.

Christian startte Koenigsegg op zijn 22e. Als sinds jongs af aan had hij de droom om iets te doen met auto’s, vooral sportauto’s. Die droom kon hij op zijn 19e al verwezenlijken, want toen startte hij de holding die vandaag de dag binnen hun group opereert. Het koste hem slechts acht jaar om de eerste recordbrekende productieauto te realiseren en sindsdien is hij niet meer te stoppen.

Koenigsegg

Vorig jaar introduceerde Koenigsegg zijn eerste hybride hypercar, genaamd Gemera. Deze futuristische hypercar kan niet alleen op gewone benzine rijden, maar ook op E85-brandstof en iets dat Vulcanol heet. kort door de bocht is dit brandstof dat afkomstig is van vulkanen.

Vulcanol produceert 90 procent minder CO2-uitstoot dan fossiele brandstoffen, waardoor het een veel groener alternatief is. Het is een synthetische brandstof gemaakt van de CO2 die wordt uitgestoten door semi-actieve vulkanen en wordt omgezet in ethanol. “Het is een zeer interessante manier om een ​​milieuvriendelijke voortstuwingsenergiebron te creëren”, aldus Von Koenigsegg zelf.

1700 pk

Tegelijkertijd is het ’s werelds eerste hypercar met vier zitplaatsen. De hybride krijgt 1700 pk mee uit Ängelholm en gaat van 0 naar 100km/u in 1,9 seconden. 3 elektromotoren leveren 1100 pk, terwijl de twin turbo 3 cilinder motor de overige 600 pk voor z’n rekening neemt. Hij kan volledig elektrisch rijden tot 300 km/u. De motor is ook ontworpen om te draaien op volledig hernieuwbare energiebronnen.

“Als je die methanol neemt en de centrales aandrijft die de omzetting van andere brandstoffen doen en vervolgens het schip aandrijft dat die brandstoffen naar Europa of de VS of Azië transporteert, waar het ook heen gaat, dan stop je de brandstof volledig CO2-neutraal in het voertuig ’, legt Christian uit.

Ook heeft Koenigsegg voormalig Tesla-topman Evan Horetsky opgenomen in het team als Chief Industrialization Officer. Hij gaat zich bezighouden met het verkleinen van de ecologische voetafdruk van het bedrijf.