Een aantal van de leidende en toonaangevende fastfood-producenten maken hun producten aan de hand van supergeheime recepten, die variërend wel honderden jaren oud kunnen zijn. Van KFC tot Heinz Ketchup en van waterverdrijvende spray WD-40 tot kruidenlikeur Chartreuse, deze geheime formules hebben verslavend en onvervangbaar voedsel gecreëerd waar consumenten geobsedeerd door zijn. Ondanks dat de goegemeente massaal deze producten verorberen, zijn de ingrediënten uiterst geheim – en dat zal waarschijnlijk voor altijd zo blijven.

Geheime recepten van de best verkochte fastfood-producten en dranken ter wereld

In de basis heeft het fastfood weinig met luxe te maken, maar de producten achter een aantal geheime formules verdienen bakken met geld, wat dan weer wel gemakkelijk is te vertalen naar luxe. Ook al worden er diverse pogingen om het te stelen, te analyseren of opnieuw te creëren, lukt het ze nooit om het identiek te krijgen aan het origineel. Het schijnt dat er maar twee personen zijn die de formule van Coca Cola (zelfde geldt voor KFC) kennen en zij mogen niet samen reizen, wegens gevaar voor ontvoeringen enzovoorts. In 2007 kreeg een secretaresse van Coca Cola celstraf nadat ze een deal probeerde te maken met Pepsi omtrent de geheime formule.

De bedrijven die miljarden verdienen met deze recepten doen er alles aan om hun geheimen zwaar bewaakt te houden. Sommige worden op verschillende locaties gemaakt, zodat niemand echt alle ingrediënten kent. Anderen zijn op slechts één vel papier geschreven en andere zijn verborgen in zwaarbeveiligde kluizen en worden geëscorteerd door gepantserde vrachtwagens.

Chartreuse is zo geheimzinnig dat het alleen door monniken in de Franse Alpen wordt gemaakt, terwijl de 80 ingrediënten in Campari alleen bekend zijn bij de directeur van de fabriek in Italië.

Een grote marketingstunt?

De echte ingrediënten die nodig zijn om deze brouwsels en versnaperingen te maken, zijn doorgegeven door families, managers en CEO’s om ervoor te zorgen dat ze voor altijd een mysterie blijven voor de consument en andere fabrikanten. Het overgrote deel van de werknemers die deze producten maken zij niet eens op de hoogte van de exacte ingrediëntenlijst. Althans, dat is wat er vanuit de geheimzinnige bedrijven wordt gezegd, maar het zou ook gewoon allemaal een grote marketingstunt kunnen zijn. Wie weet?