Paris Saint-Germain lijkt met geld te strooien alsof het water is. In de voorgaande jaren kochten ze Neymar voor een bizarre €222 miljoen en nog geen jaar later haalde ze Kylian Mbappé binnen. Ook dit seizoen zijn ze haast niet te stoppen en staan onder meer kersvers EK-kampioen Gianluigi Donnarumma, Real-Madrid legende Sergio Ramos, Nederlander Georginio Wijnaldum en verdediger Achraf Hakimi op hun salarisloonlijst. Maar hoe is de Parijse club ooit zo welvarend geworden?

Paris Saint-Germain en hun welvaart

Tussen 1991 en 1998 werden de financiën van de club uiterst goed beheert, geholpen door de toename van de tv-rechten, de uitstekende sportprestaties van het team en de stijging van de bezoekersaantallen in het Parc des Princes. De opening van de officiële winkel van de club aan de prestigieuze Champs-Élysées in mei 1998 was de kroon op een succesvol decennium en markeerde het begin van het merk PSG.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Paris Saint-Germain (@psg)

Gedurende de geschiedenis zou Paris Saint-Germain slechts zelden winstgevend worden. Tegen het begin van de jaren negentig verkeerde PSG op dat moment in ernstige financiële problemen. De club had een enorme schuld opgebouwd, maar gelukkig kocht de Franse tv-zender Canal+ in mei 1991 PSG en veegde het weg. Met 40% van zijn inkomsten uit games op de televisie, werd PSG een van de rijkste clubs in Frankrijk. Deze reputatie behaalden en verloren ze in de daaropvolgende jaren wel vaker en momenteel staan ze met 2,1 miljard euro op plek 9 van de rijkste clubs, blijk uit cijfers van Forbes.

Overname vanuit Qatar

Na de overname voorafgaand aan de campagne van 2011-12, kondigde Qatar Sports Investment-voorzitter en nieuwe PSG-voorzitter Nasser Al-Khelaifi plannen aan om de club weer winstgevend te maken. Al-Khelaifi vertrouwde deze taak toe aan plaatsvervangend algemeen directeur Jean-Claude Blanc. PSG leed echter een grote tegenslag in 2019-20. Onderbroken vanwege de pandemie en de impact ervan op het voetbal, met een recordverlies van € 124 miljoen. Maar goed, Paris Saint-Germain heeft sinds de overname meer dan €1,3 miljard aan spelers uitgegeven.

PSG

Het Parc des Princes, waarin Paris Saint-Germain sinds 1974 speelt

Vanaf 2019-20 heeft Paris Saint-Germain de zevende hoogste omzet in de voetbalwereld gedraaid, met een jaarlijkse omzet van €541 miljoen volgens Deloitte. Deze financiële groei werd ondersteund door de Qatarese eigenaren van de club, het succes van het team op het veld en spraakmakende signeersessies als Zlatan Ibrahimović, Neymar en Kylian Mbappé. Maar ook de diverse samenwerkingen die lopenmet onder meer Qatar Tourism Authority, Nike, ALL en Air Jordan droegen hun steentje bij – opgedeeld in verschillend klasse. Shirtsponsor ALL (€65 miljoen tot 2022) en tenuefabrikant Nike (€ 80 miljoen tot 2032) zijn de “Topsponsors” van de club.

Nike x Paris Saint-Germain

Nike en PSG zijn partners sinds het seizoen 1989-1990 en in december van 2013 kondigde Nike de verlenging van de samenwerking met de club aan tot het einde van de campagne 2021-22. Nike verhoogde tegelijkertijd de jaarlijkse verbintenis van €6,5 miljoen die het had met PSG tot € 25 miljoen. In september 2018, voorafgaand aan het seizoen 2018-19, tekende Paris Saint-Germain een samenwerking met het basketbalmerk Air Jordan, dat eigendom is van Nike , om een ​​aantal van de clubtenues tot 2021 te produceren. De deal, ter waarde van ongeveer €67 miljoen per jaar, was verlengd tot 2022 in januari 2021.

Eind juni 2019 kondigde PSG een langdurige contractverlenging aan met tenuefabrikant Nike , dat nu een van de meest lucratieve en de grootste sponsorovereenkomsten in de geschiedenis van de club in het Europese voetbal is. PSG is tot 2032 aan het Amerikaanse merk gebonden en zal hun vorige deal van € 25 miljoen verhogen tot €80 miljoen.

Kortom: een tactische overname vanuit het Midden-Oosten en lucratieve sponsordeals vormen de basis voor het succes van de Parijzenaren. Ondanks deze rijkdom lukte ze het nog nooit om een Champions League te winnen.