Misschien wel één van de belangrijkste momenten tijdens een Formule-1 race is de pitstop. Dit moet razendsnel gebeuren zonder enige belemmeringen. Tuurlijk maakt iedereen foute, maar de  Formule 1-sport kan dat eigenlijk niet gepermitteerd worden. Fouten tijdens dit soort essentiële onderdelen kunnen de coureur in kwestie de race kosten. Kijk maar naar de afgelopen race op Circuit Monza in Italië waar Max Verstappen een pitstop van 11 seconden had door een fout bij het rechter voorwiel. Dus, hoeveel verdienen de leden van de pitcrew in de Formule 1?

Jaarsalaris van een bandenwisselaar en monteur

Een bandenwisselaar krijgt bijna €300.000 per jaar, evenals de ‘fuel engineer’, weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim €4200, gevolgd door de bandenwisselaars met €2100. Dit betekent dus dat de bandenwisselaars van Mercedes en Red Bull aanzienlijk meer zullen verdienen dan de bandenwisselaars van bijvoorbeeld een team als Alpine of McLaren.

Monteurs daarentegen verdienen € 35,000 tot € 70,000 euro per jaar. Teruggerekend is dat tussen de drie en zes duizend euro per maand. Lang niet onaardig, maar dan moet je ook wel verstand van zaken hebben en tegen een ongekend hoge werkdruk kunnen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Max Verstappen (@maxverstappen1)

Niet gek om voor te stellen gezien de hoeveelheid geld dat er rondgaat in de Formule 1. Uiteindelijk moet de Formule 1-coureur het natuurlijk op het asfalt laten zien, maar het voorbereidend werk en de auto tip top in orde maken en houden is ook heel erg belangrijk. En op het belangrijke moment kunnen er geen steken gevallen laten. Het record van de snelste bandenwissel staat momenteel op 1.82 seconden, dus je moet van goede huize komen om dit klusje te klaren.

Je zou de Formule 1 dan ook kunnen zien als een teamsport. Het bijzondere is ook dat Formule 1 teams het elke keer weer voor elkaar krijgen om de auto precies aan te passen aan de baan waardoor de auto precies zo aanvoelt als dat de coureur dat wilt. Echter is het een harde en competitieve werkcultuur. Na een bepaald aantal fouten kan je al gedegradeerd worden of zelfs op straat komen te staan. Veel verantwoording dus, maar daar worden ze dan ook rijkelijk voor beloond.