Max Verstappen is nog maar 23 jaar en nu al geruime tijd een van de wereldsterren van de Formule 1. Hij won zondag vijf september de Grand Prix van Nederland, aangemoedigd door een oranjezee van jewelste. De Nederlander ontwikkelt zich nog altijd razendsnel en verdedigd zijn eerste plaats sterk. Dat kan zomaar eens iets te maken met de goede leiding van Red Bull Racing. Christian Horner heeft daar als teambaas de touwtjes in handen.

Christian Horner in de Formule 1

In eerste instantie wilde Horner zelf rubber gaan verslijten op de wereldwijde F1-circuits. Zijn vader steunde hem in het najagen van deze droom. De Brit begon in zijn jeugd met karten en op zijn 18e mocht hij een poging wagen in de Formule 3. 7 jaar later mocht hij hogerop naar de Formule 2, maar eenmaal daar begon hij te twijfelen aam zijn ambities en koos ervoor om naar de Formule 3000 te verkassen. Daar ging hij naast zijn races ook fungeren als teambaas, bij zijn eigen team: Team Arden. Toen de concurrentie voor hem te sterk werd, koos hij ervoor om zich volledig te gaan richten op het managen en sindsdien gaat dat hem aardig goed af.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Christian Horner (@christianhorner)

high risk, high reward

Net als in de racesport heeft Horner heel risico’s moeten nemen om te komen waar hij nu is. Het is een dure sport en op zijn eigen houtje zou hij niet alle kosten kunnen dekken. Hij moest daarom een lening afsluiten bij bank en zijn vader om financiële ondersteuning vragen. De redding kwam door een deal met Prodrive, die werkte samen met het Russische oliebedrijf Lukoil. De telg van Viktor Maslow, eigenaar Lukoil, wilde graag racen in de Formule 3000. Uiteindelijk kreeg Horner een zak geld voor 50% van de aandelen en zo lukte het toch om alles rond te krijgen.

In 2002 zorgde Christian Horner opnieuw voor een gewaagde zet. Hij was toen in staat om de aandelen van Lukoil terug te kopen en zei tegelijkertijd vaarwel tegen Viktor Maslow. Het volgende seizoen voegde hij Tomas Enge en Bjorn Wirdheim bij het team. Dat achtte hem in staat om succes te behalen. Dat ging door tot 2004, totdat de Formule 3000 werd opgeheven. Dat betekende dat Horner iets nieuws moest gaan verzinnen. Hij wilde altijd al graag aan de slag in de Formule 1. Red Bull had net Team Jaguar gekocht en er stond nog een vacature open, die Horner wel wist in te vullen.

Jongste teambaas in de Formule 1

Hij werd in 2005, op 32-jarige leeftijd, de jongste teambaas in de Formule 1 ooit. Ondanks dit, kwam hij direct goed uit de startblokken. Het seizoen vóór Horner haalde het team slechts 9 punten, maar onder Christian Horner eindigden de nieuwe coureurs David Coulthard en Christian Klien op de 4e en 7e plaats. Inmiddels zit hij bij Red Bull Racing en heeft ‘ie verschillende races en prijzen gewonnen, met name te danken aan het boegbeeld van het team: Max Verstappen.

Eind 2020 werd de langdurige samenwerking tussen Red Bull Racing en Aston Martin stopgezet, omdat de Britse autofabrikant zelf wil gaan deelnemen aan de Formule 1. In de podcast van Formula 1, waarin Christian Horner te gast was, kwam het Aston Martin Valkyrie-project aan bod en werd hem gevraagd of hij met Red Bull in de toekomst zelf sportwagens wil ontwerpen. “Wie weet,” zei hij en vervolgde. “Nu de relatie met Aston Martin is afgelopen in de Formule 1 moeten we kijken wat de volgende stap in deze ontwikkeling kan zijn. Het zou zonde zijn om al die lessen die we met de Valkyrie geleerd hebben niet in iets waanzinnigs om te zetten.”

Om alles in goede banen te leiden krijgt hij ook een jaarsalaris waar je u tegen zegt. Hij verdient per seizoen namelijk $ 10 miljoen en zijn vermogen wordt geschat op circa $ 50 miljoen.