Z’n uiterlijk verloochent al dat de Pagani Huayra zeldzaam is en zo niet, dan doet de prijs en de gelimiteerde oplage dat wel. Met minder dan 300 ooit gebouwd, is het zeldzaam om een Pagani Huayra of een van zijn varianten überhaupt tegen te komen, laat staan eentje op de kop te tikken. Alleen zeer sporadisch draagt de kans zich voor, zoals nu het geval is. Dit exemplaar in metallic zilver is er zelfs een uit het eerste productiejaar en is de afgelopen vijf jaar in eigendom geweest van één persoon.

2011 Pagani Huayra wordt geveild

Begin 2011 werd de Huayra voor het eerst aangekondigd en maakte zijn officiële debuut op de Autosalon van Genève dat jaar. Het is de opvolger van het eerste model van het Italiaanse merk, de Zonda, en is vernoemd naar de Inca-god van de wind: Huayra-tata. Het is dan ook een onmiskenbare hypercar met een futuristisch design, vleugeldeuren en een aandrijflijn van Mercedes-AMG.

De coupé maakt deel uit van de eerste productiereeks van 100 auto’s, die allemaal werden gebouwd tussen 2011 en 2018. De carrosserie is afgewerkt in metallic zilver, enkel onderbroken door een koolstofvezel frontsplitter, zijspiegels en achterpaneel en verdeler.

Pagani Huayra

De Pagani Huayra verkeert in een haast ongerepte staat, “met zeer enkele steenslag”, en heeft een elegante uitstraling, met een lichte afwerking. Zoals bij haast alle supercars is koolstofvezel een veel toepast middel bij de Huayra, zowel bij het interieur als het exterieur. Daarentegen worden de zwart lederen sportstoelen geaccentueerd door witte contrasterende stiksels.

Prestaties van de Huayra

De Huayra wordt aangedreven door een 6,0-liter V-12 met dubbele turbo. Gekoppeld aan een zeventraps geautomatiseerde Xtrac-transmissie die het vermogen naar de achterwielen stuurt, kan de molen volgens de veilinglijst een opwindende 740 paarden produceren. Hoewel elke Huayra speciaal is, werd deze in 2016 geüpgraded met het Pacchetto Tempesta (wat zich vertaalt naar Storm Pack) prestatiepakket, wat de luchtstroom verbeterde en meer downforce creëerde.

Andere upgrades zijn onder meer viervoudig verstelbare Ohlins-schokdempers, een op maat gemaakt titanium uitlaatsysteem en nieuwe gesmede aero-grade wielen voor en achter. Daarnaast zit er ook een Pacchetto Tempesta-prestatiepakket op, waardoor het nog capabeler is dan toen het van de band rolde. Dit pakket is er in 2016 door SPS Automotive Performance op gemonteerd voor een totaalbedrag van € 160.000.

Altijd al een Huayra tot je wagenpark willen rekenen, dan heb je tot woensdag de tijd om erop los te bieden. We verwijzen je daarvoor graag door naar het Britse online veilingplatform Collecting Cars. Op moment van schrijven zijn er 26 boden uitgebracht, waarvan de hoogste £ 1.550.000 (€ 1.813.985) is. De veiling sluit op 15 december 20:00, dus wees er dus vliegensvlug bij, mocht je nog een kans willen maken.