Cruiseschip Crystal Symphony werd in 1995 in Finland gebouwd en is momenteel het oudste schip in de driekoppige vloot van cruisemaatschappij Crystal Cruises. Enkele dagen geleden werd een arrestatiebevel uitgevaardigd tegen het schip zodra het de Amerikaanse wateren zou binnenvaren, maar om dit te vermijden besloot de kapitein een nieuwe koers te varen richting het Caribisch gebied.

Cruiseschip Crystal Symphony ontsnapt ter nauwe nood aan inbeslagneming

Op 23 januari zou het cruiseschip volgens schema aan moeten meren in Miami, maar besloot last minute door te varen naar de Bahama’s. De kapitein nam die beslissing omdat het schip anders in beslag zou worden genomen omdat de rederij nog een openstaande brandstofrekening had. Een rechter van de Amerikaanse staat Florida gaf de donderdag ervoor een ‘arrestatiebevel’ uit voor het cruiseschip.

Cruiseschip Crystal Symphony wordt beheerd door de twee rederijen Crystal Cruises en Star Cruises, die worden aangeklaagd wegens contractbreuk. Er staat nog een te betalen bedrag open van liefst $ 4,6 miljoen voor brandstofkosten. De hoogste officier van het leger zou het bevel over de Symphony overnemen zodra het cruiseschip zou aanmeren in het oosten van de Verenigde Staten.

“We hadden allemaal het gevoel dat we ontvoerd werden door luxueuze piraten.”

Degenen aan boord waren natuurlijk zowel verbaast als verrast toen ze het nieuws vernamen over de miljoenenrechtszaak en opeens wegvoeren van hun originele plaats van bestemming. “Wij hadden te horen gekregen dat de verandering in de reisroute te wijten was aan niet-technische operationele problemen”, schreef een van de opvarenden, Stephen Heard Fales, op Facebook. “We hadden allemaal het gevoel dat we ontvoerd werden door luxueuze piraten.”

De rederij heeft ondertussen alle cruises geannuleerd en de passagiers aan boord middels een veerboot terug naar Miami gebracht. “Het annuleren van de cruises stelt ons in straat om de huidige staat van ons bedrijf onder de loep te nemen”, schrijft de Amerikaanse cruisemaatschappij in een verklaring.

$ 250 miljoen en 12 dekken

In juni 2012 onderging het Symphony een “extreme make-over” van twee weken, uitgevoerd door 1.100 arbeiders (inclusief de bemanning) bij Blohm + Voss in het Duitse Hamburg. Dit vond plaats nadat het cruiseschip in 2006 voor de tweede keer werd omgebouwd (kosten: $ 23 miljoen) en voor de derde keer in 2009 (kosten: $ 25 miljoen). Het kostte in totaal $ 250 miljoen om het schip te bouwen. Het vaart rond met 12 dekken, een lengte van 238 meter en biedt accommodatie voor een crew van 530 man en van 904 – 1014 passagiers.