Nog nooit is er tijd geweest waar tieners en jongvolwassenen miljoenen konden verdienen dan nu. Eerder lukte dat al geregeld met YouTube of Instagram, maar op TikTik, opgericht in 2016, is het nóg toegankelijker. De Chinese bedenkers van de app laten zo goed als alles toe en profiteren flink van de telefoonverslaving waar een aanzienlijk deel van de wereldbevolking mee kampt.

TikTok heeft 1 miljard actieve gebruikers

De app bevat ondertussen al ruim 1 miljard actieve gebruikers die de app gemiddeld zo’n 8 keer per dag openen. Het medium is voornamelijk populair bij de Generatie Z. Volgens TikTok-medewerkers vertegenwoordigen zij zelfs de 60% van hun totale gebruikersbestand.

In 2021 downloade 104 miljoen stervelingen de app, een stijging van 46% ten opzichte van dezelfde periode van het jaar daarvoor. Naast de populariteit ervan is de betrokkenheid enorm hoog en het neemt alsmaar toe. Zeker in vergelijking met concurrerende social-media apps als Instagram (de Reels), Snapchat en Twitter.

Verdrievoudiging van inkomsten

Al deze cijfers en constateringen tezamen trekken uiteraard diverse adverteerders aan. Niet alleen money for value voor de adverteerders, maar vooral lonend voor de app zelf. Naar verwachting zullen de advertentie-inkomsten van TikTok dit jaar oplopen tot €11,4 miljard: een verdrievoudiging in vergelijking met 2021.

TikTok-sterren

Ook de zogenoemde ‘creaters’ profiteren hiervan en zwemmen in het geld – vaak op jonge leeftijd al. Forbes stelde recent een lijst samen van de grootverdieners op de app met de 18-jarige internetsensatie Charli D’Amelio op nummer 1. Zij verdienden in 2021 € 15,5 miljoen aan inkomsten. Dat allemaal met een korte video’s van verschillende dansjes op catchy nummers.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door charli (@charlidamelio)

In totaal verdienden de best betaalde TikTok-sterren in 2021 volgens Forbes tezamen $ 55,5 miljoen, waarbij gemiddeld tussen de $ 100.000 en $ 250.000 per post werd verdiend. Al de topverdieners zijn onder de 25 waardoor ze goed kunnen inspelen op de doelgroep, waar ze immers zelf tot toebehoren.