Ondanks dat Top Gun: Maverick kortgeleden werd gereleased (27 mei 2022) heeft het al een indrukwekkend record verbroken en beter gepresteerd dan de verwachtingen bij de wereldwijde box office. Binnen slecht 31 leverde de film in totaal al maar liefst $ 1 miljard op. Ook een persoonlijk record voor hoofdrolspeler Tom Cruise: het is de eerste film met Cruise in de hoofdrol die in het openingsweekend de grens van $ 100 miljoen brak.

Succes van Top Gun: Maverick

Daarbij is het ook de meest winstgevende film sinds het begin van de pandemie. De actiefilm deed het meteen in het eerste weekend beter dan onder meer Spider-Man: No Way Home (€ 246 miljoen), Doctor Strange in the Multiverse of Madness met (€ 176 miljoen) en The Batman (€ 126 miljoen). Het vervolg is geregisseerd door Joseph Kosinski voor een gerapporteerd budget dat 10 keer zo groot is als dat van het origineel.

In 2019 ging de marketingcampagne al van start, maar wegens de pandemie kon de oorspronkelijk bedoelde releasedatum in 2020 niet gehaald worden. Daarna zou de film nog enkele keren worden uitgesteld, maar in mei van dit jaar kon het actiefestijn losbarsten in zo’n 19.000 bioscopen ter wereld.

Profijt voor Ray Ban

Erg fijn voor alle betrokken bij de productie, maar ook Ray Ban slaat er een slag uit. Een van de meest herkenbare mode-items uit de Top Gun-franchise is uiteraard de Ray Ban Aviator. Volgens David Clulow, een van de grootste verkopers van zonnebrillen in het Verenigd Koninkrijk, is de vraag naar de klassieke Ray-Ban pilotenbril aanzienlijk gestegen sinds de film in de bioscoop verscheen.

“We hadden heel veel fittingen voor de bril. Dit zijn klassieke Ray-Bans vliegeniers… toen we een afspraak hadden met Tom, wisten we natuurlijk dat de piloten aan boord zouden zijn. Dat was nooit een vraag”, zei Marlene Stewart, Maverick-kostuumontwerper. “Tom is een doorzetter.”