2021 was een waanzinnig jaar voor Heineken. De op een na grootste bierbrouwer, met wereldwijd meer dan 300 merken, op deze dorstige planeet maakte een recordjaar mee met € 3,3 miljard winst, terwijl er in 2020 zo’n € 100 miljoen verlies werd gedraaid. Ook in 2022 vertekenen ze geen plannen om het rustiger aan te gaan doen en besloten de prijs van hun (alcoholische) versnaperingen op te schroeven.

Heineken

Begin dit jaar maakte de bierbrouwer bekend dat de bierprijzen omhoog gaan. Bierliefhebbers moeten zeker nog een jaar zien te leven met aanhoudend duurder bier. Volgens Heineken, dat maandag een flinke prijsverhoging in de horeca van 5,8 % doorvoerde, is onvermijdelijk vanwege de stijgende prijzen voor graan (met name vanwege de oorlog in Oekraïne), energie en vervoer. Heineken is in gesprek met supermarkten over een vergelijkbare prijs prijsstijging.

Heineken schat in dat de bierverkoop dit jaar mogelijk minder hard groeit vanwege de hogere bierprijzen. Ook verwacht het bedrijf dat het in Europa nog een tijdje duurt voordat de bierverkoop op het oude niveau is vóór coronacrisis.

Desondanks heeft de Nederlandse bierbrouwerij een ijzersterk halfjaar meegemaakt. Voornamelijk vanwege de heropening van de horeca in zowel Europa als Azië.  De bierbrouwer verkocht wereldwijd meer bier en heeft ook de afzetprijzen verhoogd. De nettowinst in de eerste zes maanden van 2022 betekende een stijging van 22% ten opzichte van het jaar ervoor: in totaal € 1,3 miljard.

“Biervraag is veerkrachtig ondanks de druk van de hoge inflatie op de inkomens”

Ook al stijgen de prijzen en steeg de inflatie in eurolanden in juli naar een recordhoogte van 8,9 % procent, blijft men dorstig. “Consumenten keren terug aan de toog. En de biervraag is veerkrachtig ondanks de druk van de hoge inflatie op de inkomens”, zegt Heineken-topman Dolf van den Brink.