Een goede bedrijfsnaam verzinnen is al moeilijk, laat staan een luxe bedrijfsnaam. De naam van je bedrijf moet mensen een idee geven van wat je doet en wat voor soort klanten je bedient. De naam van een luxe zaak moet uniek zijn, maar niet te ongewoon. Ze moet ook een memorabel, gemakkelijk uit te spreken woord of woordgroep hebben en mag niet te lang zijn.

Andere kenmerken waar een luxe merknaam aan moet voldoen zijn:
– Kort, eenvoudig en inventief.
– Eenvoudig te begrijpen.
– Verteld een verhaal.

In 7 snelle stappen een luxe bedrijfsnaam bedenken

Luxe bedrijfsnamen zijn de perfecte manier om op te vallen in de markt. Ze zijn functioneel binnen het bereik van luxe. De voordelen van een luxe naam voor een kleine onderneming zijn duidelijk. We geven je 7 tips om mee aan de slag te gaan voor het bedenken van jouw luxe bedrijfsnaam.

1. Maak gebruik van acroniemen

Een populaire methode om je bedrijf een naam te geven is het gebruik van een reeks initialen. Veel grote bedrijven gebruiken acroniemen (afkortingen) in plaats van hun volledige naam, omdat die gemakkelijker te onthouden zijn. Denk aan KPMG (Klynveld Peat Marwick Goerdeler). Dus, als je bedrijf ‘Marieke Marketing Bureau’ heet, overweeg dan om het af te korten tot MMA.

2. Haal ideeën uit mythologie en literatuur

Nike is een van de meest herkenbare merken. Ze is ook bekend als de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Andere bekende bedrijven met mythische namen zijn bijvroobeeld Oracle, Hermès, en Mars. We raden je aan wat studie te doen om te zien of er een legendarische figuur is, die met je bedrijf te maken heeft. Je kan dan je bedrijf naar een mythologische figuur vernoemen. Als je op het punt staat een make-up lijn te lanceren, kun je misschien Aphrodite, de godin van de schoonheid, erin verwerken.

3. Maak gebruik van vreemde woorden

Het verwerken van een niet-moederlijke taal is een andere inventieve techniek om ideeën voor bedrijfsnamen te genereren. Dit kan je bedrijf ongewoon en intrigerend doen overkomen op potentiële klanten en bovendien onvergetelijk maken. Vind een deluxe bedrijfsnaam met BNG, bijvoorbeeld een kapsalon met een Duitse naam of een theehandel met een Spaanse bedrijfsnaam.

4. Hoe zit het met je eigen naam?

Het is jouw bedrijf, dus waarom zou je niet je eigen naam gebruiken? Veel bekende merken, zoals Ben & Jerry’s ijs (genoemd naar Ben Cohen en Jerry Greenfield) of Boeing, gebruiken de naam van de maker (genoemd naar oprichter William Boeing).

5. Kijk eens op een landkaart

Laat je inspireren door de wereld. We weten zeker dat je gehoord hebt van Amazon, de internet detailhandel kolos. Deze naam is toevallig (of niet) genoemd naar ‘s werelds grootste rivier.

6. Schud namen door elkaar

Probeer concepten te combineren. Kun je, net als IKEA oprichter Ingvar Kamprad, een deel van je naam combineren met een deel van een stad? De naam van het Zweedse meubelbedrijf is namelijk een combinatie van zijn naam en de naam van zijn geboorteplaats, Elmtaryd Agunnaryd.

7. Maak gebruik van een symbool

Een andere methode om een luxe bedrijfsnaam te maken, is om je te laten inspireren door een symbool of een essentieel onderdeel van je werk. Dove is een gemakkelijk te onthouden naam die de aard van de onderneming overbrengt. Een win-win situatie voor kleine luxe bedrijven.

Tot slot over luxe bedrijfsnamen

Luxe bedrijfsnamen zijn een aantrekkelijk marketingmiddel. Als je een luxe merk een naam geeft, moet je extra kieskeurig zijn over het soort naam dat je kiest.