In 1991 richtte David Stevens samen met zijn vrouw Heather de autoverzekeringsmaatschappij Admiral op. Vorig jaar besloot hij echter afscheid van zijn bedrijf te nemen, maar niet zonder zijn duizenden werknemers te belonen voor hun soms jarenlange inzet. De Britse CEO gaf namelijk een afscheidscadeau van £ 10 miljoen, omgerekend € 11,9 miljoen.

Afscheidscadeau van bijna € 12 miljoen

“Het is goed om alle Admiral medewerkers op deze manier te bedanken en ik ben zo trots en gelukkig dat ik met zo’n speciale groep mensen heb gewerkt”, schreef de 58-jarige in een verklaring. “Dankzij hun harde werk en toewijding is de Admiral uitgegroeid van een startende onderneming tot meer dan 11.000 medewerkers wereldwijd. En dit alles terwijl het een geweldige plek blijft om te werken.”

Op het moment dat de CEO besloot af te treden stonden er zo’n 11.000 mensen op de loonlijst: het overgrootte deel in Zuid-Wales en nog zo’n 4.000 overzeese werknemers. In het land van oorsprong staan twee kantoren (in Swansea en Newport), maar ze hebben ook vestigingen in onder meer Spanje, Italië, Frankrijk, Canada, de VS en India. Stevens werd opgevolgd door Milena Mondini de Focatiis, de eerste vrouwelijke directeur van het bedrijf.

Het geld zou evenredig verdeeld moeten zijn onder alle toenmalige werknemers. Voltijds personeel ontving £ 1.000, terwijl deeltijdwerknemers de helft daarvan ontvingen.

“Dank jullie wel van mij en mijn vrouw aan iedereen bij Admiral.”

David en Heather treden in de voetsporen van mede-oprichter Henry Engelhardt, die ook alle fulltime medewerkers van meer dan een jaar een bonus van £ 1000 pond gaf na zijn pensionering in 2016. “We doen deze gift als erkenning voor het harde werk en de teamgeest die het succes van de Admiral heeft ondersteund omdat we zijn gegroeid van een startende onderneming met een waarde van £0 naar een FTSE 100 bedrijf met een waarde van £5 miljard (€5,5 miljard) vandaag de dag.”

Bij het onthullen van het geheim van het succes zei David: “Consequent gelukkige werknemers, consequent gelukkige klanten. Hopelijk gelukkige aandeelhouders.”