De James Bond-filmreeks bestaat ondertussen uit 25 films, waarvan No Time to Die de laatste film is waarvoor Daniel Craig in huid kroop van special agent 007. Steeds vaker worden onderdelen uit de film, voornamelijk auto’s, geveild en hoewel er een enorme hoeveelheid uitzonderlijk items zijn om op te noemen, zullen velen het warm krijgen van een Omega Seamaster die Craig droeg in No Time to Die. Dit horloge is recent geveild voor een astronomisch bedrag.

Samenwerking tussen Omega en de James Bond-franchise

De allereerste Bond-film ‘Dr. No’ debuteerde in 1962 met Sean Connery in de hoofdrol, die om zijn pols een Rolex Submariner droeg. Een van zijn opvolgers, Pierce Brosnan, zette zijn nalatenschap door een had ook zo’n Zwitsers uurwerk om. Rolex zou net als Aston Martin en Range Rover jarenlang verbonden zijn aan de film, totdat GoldenEye-kostuumontwerper Lindy Hemming daar verandering in bracht.

Omega

“Ik was ervan overtuigd dat commandant Bond, een marineman, een duiker en een discrete heer van de wereld de Seamaster met de blauwe wijzerplaat zou dragen”, zei ze. En zodoende werd de samenwerking tussen Bond en OMEGA in gang gezet.

Omega

Natuurlijk is er een lange en legendarische geschiedenis van James Bond-horloges, maar pas vanaf 1995 werd de Seamaster gekoppeld aan de actiefilm, met de Omega Seamaster Professional 300M als het meest kenmerkende horlogemodel.

Het specifieke model dat werd geveild door veilinghuis Christie’s is uitgerust met een donkerbruine wijzerplaat van aluminium, een mesh armband en crème-kleurige, lichtgevende cijfers en wijzers. Met een diameter van 42 mm wordt het uurwerk geleverd in een aangepaste horlogedoos – zoals te zien op de afbeelding hierboven.

Seamaster Professional 300M geveild door Christie’s

Als onderdeel van Christie’s Sixty Years of James Bond: Part I is het uurwerk verkocht met een uiteindelijke hamerprijs van £ 226.800. Volgens de eerste schattingen was dit verbluffende stuk filmmemorabilia tussen de £ 15.000 – £ 20.000 waard. Alle opbrengsten van de verkoop werden geschonken door EON en werden geschonken aan een goed doel, Time’s Up UK. Deze liefdadigheidsinstelling zit zich in op het uitroeien van seksuele intimidatie tegenover vrouwen.

Als winnaar van de biedingsoorlog ontving de koper naast het kostbare uurwerk ook een certificaat ondertekend door Craig en twee van de filmproducenten.

Omega-James-Bond