Rolex kan de vraag naar hun horloges niet bijbenen, dus wordt er een nieuwe productlocatie uit de grond gestampt. Zo lijkt het tenminste, want de doeleinde van het nieuwe pand zijn nog niet bevestigd. Het Zwitsers horlogemerk werd in 1905 opgericht, aanvankelijk onder de naam Wilsdorf & Davis, en is inmiddels al decennialang het meeste herkenbare horlogemerk op aarde.

Rolex is een non-profitorganisatie

Wat sommigen wellicht niet weten, is dat Rolex een non-profitorganisatie is, net als Patagonia. Oprichter Hans Wilsdorf werd uitermate succesvol met zijn vooruitstrevende visie van de horlogerie en al gauw stroomde het geld binnen. In plaats van alles naar zichzelf uit te keren, besloot Wilsdorf in 1960 om alle winst over te dragen aan The Wilsdorf Foundation, waar het tot de dag van vandaag onder valt. Winsten worden verspreid over filantropische doelstelling en de uitbreiding van het merk.

Bienne

Rolex rapporteert geen productiecijfers, maar naar schatting produceert het momenteel circa 1 miljoen horloges op jaarbasis. De Amerikaanse bank Morgan Stanley schatte, met kennis genomen te hebben van die inschatting, dat er in 2021 zo’n $ 8 miljard aan omzet werd gedraaid. Daarmee is het niet alleen met afstand de grootste horlogefabrikant, maar ook een van de meest herkenbare merken ter wereld én een statussymbool voor velen.

Hoofdfabriek in Bienne is bijna een 100.000 vierkante meter

Het merk heeft verschillende productielocaties in Zwitserland, maar in de fabriek het plaatsje Bienne, waar ook de nieuwe fabriek komt, worden de uurwerken gefabriceerd. In deze gigantische werkplaats van bijna 100.000 vierkante meter zijn “meer dan 2.00 mensen zijn bezig met de fabricage en montage van honderden onderdelen waaruit een Rolex-uurwerk bestaat”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ROLEX (@rolex)

“In Bulle staat een project van zeldzame omvang op de rails met het prestigieuze bedrijf Rolex”, vertelt Olivier Curty, voorzitter van de Staatsraad van Fribourg, het kanton waar Bulle deel van uitmaakt. “Met de sleutel tot flinke investeringen en heel veel banen.”

Omdat er enorme schaarste heerst bij het elitaire merk, lijkt een nieuw pand nodig. Deze locatie gaat maar liefst € 1 miljard kosten. In 2029 moet het project voltooid zijn en zal naar verluidt 2.000 banen creëren, meldt de Zwitserse openbare tv-zender RTS. Echter wordt er nog niet gesproken over de exacte functie van het nieuwe pand.