Lamborghini is zonder grote deuken de coronapandemie doorgekomen en meldde in april van 2021 zelfs het beste kwartaal ooit. Overvolle orderboeken kunnen inhouden dat 2022 misschien het meest winstgevende boekjaar ooit wordt, maar dat zorgt er eveneens voor dat de wachttijden aanzienlijk verlengt worden.

Levertijden verlengt tot gemiddeld 18 maanden

Het iconische merk uit Sant’Agata Bolognese kan de vraag amper aan, waardoor klanten nóg meer geduld moeten hebben voordat ze hun ronkende stier in ontvangst kunnen nemen. Begin 2020 was de gemiddelde wachttijd zes tot negen maanden. Dat veranderde al gauw in 12 maanden en inmiddels is 18 maanden het nieuwe normaal.

Beursgang van lamborghini

Ondanks volatiele aandelenmarkten en groeiende economische onzekerheid, is de vraag naar Lamborghini’s “onverminderd groot”, aldus Stephan Winkelmann, CEO van Lamborghini. “Na de pandemie wilden mensen zichzelf belonen. En we hebben de markten die overspoeld werden met geld. Ik denk dat we ons op een heel hoog plateau bevinden.”

Inmiddels staan er al 8.000 verkopen in de boeken voor 2022 en mede vanwege de forse groei is moederbedrijf Volkswagen naar verluidt van plan om Lamborghini naar de beurs te brengen op de Frankfurt Stock Exchange, zoals ze dat deden met Porsche. Ondanks dat het beursklimaat onstuimig was en is, maakte Porsche eind september zijn debuut op de Duitse aandelenbeurs waarmee zo’n € 19 miljard werd opgehaald, wat ze voornamelijk gaan gebruiken voor de bouw van nieuwe fabrieken en technologie voor elektrisch rijden.

De IPO van Lamborghini zou binnen de komende 18 maanden kunnen plaatsvinden en zal naar verwachting de waardering van het bedrijf op ongeveer € 15 miljard brengen. Diverse autofabrikanten ondervinden problemen, maar in het luxe segement gaat het beter dan ooit. Naast Lamborghini zijn ook Rolls-Royce en Ferrari goed op weg om hun beste jaar ooit te noteren.

Urus

Voornamelijk Lamborghini’s eerst SUV, de Urus, heeft bijgedragen aan de uitstekende prestaties van de Italiaanse autobouwer. De Urus, waarvan er inmiddels meer dan 20.000 zijn gemaakt, is verantwoordelijk voor 61 % van de omzet van het bedrijf en om voort te bouwen op het succes, werd een aantal maanden terug de Performante-versie van de Urus aangekondigd.

Lamborghini

Naast de sterke vraag naar de Urus, kan de groeiende winstgevendheid van Lamborghini ook worden toegeschreven aan de groeiende belangstelling voor speciale editie-modellen en de personalisatie mogelijkheden. En van alle modellen liet de Huracán de grootste groei zien met 2.378 verkochte eenheden. Het meest iconische model, de Aventador, bereikte onlangs het einde van zijn productierun en de vervanging zal naar verwachting pas eind volgend jaar arriveren.

Wat Lamborghini van plan is om de wachttijden te verlagen, is tot dusver niet duidelijk. Winkelmann is in ieder geval optimistisch. “We hebben onze productie verbeterd, dus we denken dat we de output hebben verbeterd.”