We kennen ondertussen het verhaal van Ben Francis, de oprichter van Gymshark, maar er zijn uiteraard meer succesvolle ondernemingen gestart door mensen die in Nederland nog geeneens legaal mogen drinken. Zo zijn er deze twee Amerikaanse tieners die luisteren naar de naam Owen Savir en de Alejandro Resnick; de mede-oprichters van start-up Beepi.

Start-up Beepi

Het begon allemaal toen Savir en Resnick werden opgelicht door een handelaar toen ze een tweedehands auto meenamen. Vrijwel direct ondervonden ze allerlei gebreken aan de occasion, waaronder de motor die begon te roken. Dat kan anders, dachten ze. Om dat te doen besloten ze Beepi op te richten.

Met Beepi wilde ze het proces voor zowel kopers als verkopers versoepelen, maar ook meer garantie aanbieden. Door een service aan te bieden die niet alleen verkopers en kopers koppelde, maar verkopers een gegarandeerde prijs aanbood en de belofte deed om zelf de auto te kopen als deze niet binnen 30 dagen was verkocht. Het zou dé peer-to-peer marktplaats moeten zijn om op een veilige manier tweedehands auto’s te kopen en te verkopen.

Het Amerikaanse bedrijf overtrof binnen één jaar alle verwachting en investeerders zagen enorme potentie in het bedrijfsmodel. In de laatste financieringsronde werd er namelijk $ 60 miljoen op gehaald wat vervolgens leidde tot een waardering die werd geschat op $ 200 miljoen.

Schulden stapelden zich op

Ondanks dat er uitstekende omzetcijfers gedraaid werden, is Beepi al een geruime tijd niet meer. In de hoogtijdagen haalde het bedrijf maar liefst $ 7 miljoen per maand op, maar vanwege té hoge salarissen, overuren en andere onnodige uitgaven viel het bedrijfsplan in het water. Op het hoogtepunt had het bedrijf 300 mensen in dienst, waardoor ze uiteindelijk in de knoop kwamen te liggen. Daarnaast daalde ook het vertrouwen van de consument, want een auto kopen is een financiële overweging die niet iedereen zomaar durft uit te besteden aan een derde partij.

Beepi

In 2015 meldde Wall Street Journal 2015 dat het bedrijf op zoek was naar $ 300 miljoen aan extra financiering op basis van een ambitieuze waardering van $ 2 miljard. Hoewel vertrouwen en geloof in uw bedrijf altijd goed en noodzakelijk zijn, zorgt zo’n waardering voor grootheidswaanzin en dat zou ze uiteindelijk de kop kosten.

Het lag dus niet aan het bedrijfsmodel, meer het getuigt van de welbekende problemen waar vele start-ups tegenaan lopen. Na afgebroken pogingen om Beepi te verkopen aan Fair.com, een andere startup-marktplaats voor gebruikte auto’s, en DGDG, een Bay Area-dealergroep, ging het doek in december van 2016 naar bedenen. Het bedrijf werd vervolgens stukje bij beetje verkocht, met de opbrengst om zijn schulden af ​​te betalen.

“Toch zijn we enorm trots op wat we samen hebben opgebouwd”

Techcrunch publiceerde een artikel over het bedrijf nadat het duidelijk werd dat het stukje bij beetje verkocht zou zijn. Volgens de mede-oprichters klopten daar een aantal dingen niet van en reageerde met het volgende statement:

“Ongeacht de vele onjuistheden in dit rapport, is dit een trieste tijd voor Beepi en alle betrokkenen. We begonnen aan een ambitieuze missie om een ​​enorm bedrijf op te bouwen en een decennia-oude industrie radicaal te transformeren, en kwamen ver bij de doelstelling vandaan. We nemen de volledige verantwoordelijkheid daarvoor, en voor het teleurstellen van onze investeerders en onze ongelooflijke, gepassioneerde en toegewijde teamleden.
Toch zijn we enorm trots op wat we samen hebben opgebouwd, op het vooruithelpen van een verouderde industrie in het voordeel van consumenten, en op de duizenden en duizenden glimlachen die we op de gezichten van onze kopers en verkopers toveren. De Beepi- geest leeft voort.

Ale Resnik heeft ervan geleerd en heeft het bedrijfsmodel vertaalt naar de vastgoedmarkt. Hij besloot na het faillissement namelijk Belong Home op te richten, een verhuurplatform voor eigenaren en bewoners: ze helpen woningzoekenden aan een huis en diegenen die van hun huis afwillen met de verkoop.